Započnimo mjeSEC SECesijom…

[PROJEKT ARTNOUVEAU2 – Enriching knowledge about Art Nouveau online]

Aladar Baranyai (Atelijer Benedik & Baranyai), Vila Ilić, Paunovac 7, Zagreb, 1918.-1922.

Za Mirka Ilića, veletrgovca drvom i vlasnika agencije za promet nekretninama arhitekt Baranyai projektirao je na samom izmaku secesijske epohe vilu na Tuškancu. Koncept kompaktnoga tlocrta u ostalim svojim vilama Baranyai je u slučaju vile Ilić zamijenio „slobodnim stilom“ komponiranja, dobivši tako asimetričnu zgradu čiji dugački ulazni trijem, pergola i gospodarski trakt tvore u pozadini parcele zaštićene dionice vanjskoga prostora – tenisko igralište, male perivoje sa šetnicama i sjenicama. Upravo takav „arhitektonski perivoj“, čvrsto isprepleten sa stambenim prostorom i oplemenjen skulpturama projektirao je Josef Hoffmann u svojim vilama Stoclet (Bruxelles, 1905.–1911.) i Skywa-Primavesi (Beč, 1913.–1915.). U oblikovanju prostorija vile Baranyai uvodi temu zaobljenih zidova – okrugli salon, salon s polukružnim zidom, ovalnu kupaonicu.  Prostorno i simboličko središte kuće – hall – projektira kroz dvije etaže.

Kao i u ostalim vilama atelijera Benedik & Baranyai, Aladar Baranyai projektirao je svu opremu unutrašnjosti, ali je u ovom slučaju, zbog financijskih mogućnosti ali i senzibiliteta investitora arhitekt dobio priliku osmisliti interijer do najsitnijih detalja. Pojedini su dijelovi opreme interijera izvedeni prema Baranyaijevim nacrtima u bečkim tvornicama, a neki su predmeti koje je dizajnirao Josef Hoffmann izravno uvezeni iz Beča i uklopljeni u ansambl zagrebačke vile. I Baranayaijevi originalno dizajnirani i „uvozni“ dijelovi opreme naglašavaju bliski bečki uzor – vilu Skywa-Primavesi. Tako je, npr. luster istovjetan onome iz blagovaonice bečke vile kupljen za jedan od salona vile Ilić, a slični su i lusteri u hallu, koji je i u Hoffmannovoj i u Baranyaijevoj vili dvoetažan. Hall u obje vile ima kazetirani drveni strop i raskošne drvene oplate. Kontrastno raskošno opremljenoj unutrašnjosti, fasadni je plašt sasvim jednostavan, gotovo bez ukrasa. Likovna je kvaliteta eksterijera u kompoziciji različitih oblika spojenih volumena ulaznoga trijema i krilȃ vile.

Autorica teksta:  dr. sc. Marina Bagarić, muzejska savjetnica, voditeljica Zbirke arhitekture i Zbirke keramike MUO

Zadatak

Sada kad je školska godina došla kraju, vrijeme je da knjige i bilježnice uredno pospremimo, a kada već radimo taj korak, najbolje je pospremiti i ostatak prostorije. Nakon pospremanja, pokušajte, poput secesijskog arhitekta Baranyaija, skicirati jedan detalj načinjen u stilu secesije koji bi dodatno pridonio uživanju u pogled na prostoriju. Koji bi to predmet mogao biti? Ukras za radni stol, policu ili zid? Inspirirajte se nekim od secesijskih predmeta iz fundusa MUO i probudite umjetnika u sebi!

Vazica sa staklenom posudicom, Autorska radionica Argentor Werke Rust & Hetzel, Austrija, oko 1907., Zbirka metala, MUO-012985/1

Zrcalo, Autorska radionica Albert Kohler & Cie, Austrija, 1900.-1906., Zbirka metala, MUO-011774

Sat, Autorska radionica Hamburg – Amerikanische Uhrenfabrik, Austrija (Njemačka), oko 1910., Zbirka satova, MUO-011839

Povijest jednog mača, crtež, Angeli Radovani, Frano Branko, Hrvatska, 1907., Zbirka slikarstva, MUO-017396

Svjetiljka, Gustav Gurschner, Austrija, oko 1910., Zbirka metala, MUO-009910

Vaza s cvijećem, vitraj, Aladar Baranyai, Hrvatska, oko 1915., Zbirka stakla, MUO-015835/24