Sretnija od kralja

Skulptura djevojčice na jastuku, poznata i pod nazivom Sretnija od kralja (Piú  felice del Re, Heureux plus quʼun roi, Glücklicher als ein König), predstavlja jednostavno i šarmantno rješenje odnosa figure i postamenta kao jedinstvenog volumena, koristeći svakodnevni prizor kao izliku. Skulptura nosi potpis talijanskog kipara Emilija Fiaschija (1858. – 1941.), koji je svojim djelima na prijelazu 19. u 20. stoljeće osvajao simpatije publike diljem Europe i SAD-a.

U formalnom oblikovanju opuštanja razigrane djevojčice na mekanom jastuku, Fiaschi je posebno posvećen tretmanu razlikovanja mekoputnih površina tijela u odnosu na rafinirano taktilno razlikovanje površina prikazanih tkanina.
Skulptura predstavlja karakterističan akademski rad razdoblja tzv. Belle Époque, tako nazvanog zbog uzleta europske ekonomije i kulture koja nakon Napoleonskih ratova ostvaruje vrhunac političke moći i utjecaja na izvaneuropski svijet.

Emilio Fiaschi, Djevojčica na jastuku / Sretnija od kralja, Italija, kraj 19. stoljeća

Fiaschi je studirao na Accademia di Belle Arti u Firenci između 1883. i 1885. godine i osvojio je medalju na umjetničkom natjecanju u rodnom gradu Volterri 1890. godine. Bio je jedan od kipara specijaliziranih za mramorne skulpture manjih dimenzija, a njegov atelje u Firenci izvodio je radove postojane kvalitete i u alabasteru, odnosno u njegovoj otpornijoj inačici – kalcitu.

Okrenut prvenstveno temama ženskog akta i portreta, Fiaschi je autor i niza dopadljivih ženskih bista među kojima se specifično ističu različite oblikovne varijacije lica zakrivenog velom. Fiaschijev likovni izraz se odlikuje pedantnom rutinom vještog praktičara, a njegova dekorativna skulptura komornog formata, imponirala je građanskom ukusu i shodno tome činila nezaobilazni umjetnički detalj u opremi interijera od prijelazu stoljeća i kroz prva desetljeća 20. stoljeća.

Pripremila: Jasmina Fučkan, voditeljica Zbirke kiparstva i Zbirke bjelokosti