PROJEKTI

Ruksak (pun) kulture 2022.

Muzej za umjetnost i obrt i u 2022. sudjeluje u projektu Ruksak (pun) kulture, ove godine s programom MUO iz ruksaka na sunce, u sklopu kojeg provodimo šest različitih radionica:

DJEČJI VRTIĆI: Mali dizajneri / Skockaj me!

OSNOVNA ŠKOLA: Perspektiva – to mogu i ja! / Op art harmonika

SREDNJA ŠKOLA: AmbaLAŽIRANJE / GifART

Projekt Ruksak (pun) kulture jedinstveni je kulturno-edukativni program na državnoj razini koji su zajedno pokrenuli Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta kao dopunski program potpore kurikulumu u vrtićima, osnovnim i srednjim školama.

Ruksak (pun) kulture omogućava dostupnost, približavanje umjetnosti i kulture djeci i mladima, razvijanje njihove estetske kulture, općenito senzibilizira djecu i mlade za područje umjetnosti i kulture. Namjera programa je da umjetnost i kultura budu jednako dostupne svoj djeci na području Republike Hrvatske.

MUO u Ruksaku sudjeluje od 2015. godine.

Detaljnije o projektu možete pročitati ovdje.

MUO je u 2022. godini u okviru projekta Ruksak (pun) kulture održao pet gostovanja u Topuskom (namijenjenih djeci iz potresom pogođenih područja) te jedno u Kninu. Programom MUO iz ruksaka na sunce provodimo niz različitih radionica temeljenih na fundusu MUO. U listopadu gostujemo s tri radionice na Hvaru i time završavamo ovogodišnji Ruksak.


Projekt Dječji školski muzej

Dječji školski muzej u PŠ Pongračevo, Osnovna škola Augusta Šenoe započeo je svoje postojanje izložbom Vrati se i zabavi 18. 5. 2022. U sklopu projekta učenici se upoznaju s brojnim muzejskim zanimanjima i poslovima te obavljaju dodijeljene uloge. Pedagoški odjel MUO od ove je školske godine partner na projektu. Planirano je gostovanje u 9 termina s prezentacijama i radionicama kojima ćemo nadograditi učeničko znanje o muzejima, s posebnim naglaskom na upoznavanje fundusa MUO. Također, planirano je sudjelovanje MUO na sljedećoj izložbi Dječjeg školskog muzeja – Cipelice lutalice, koja će biti na temu obuće, a otvorenje je planirano u svibnju 2023. Prva gostovanja započinju u studenome.


Radionice uz projekt Art Nouveau2

Nakon što je proveo edukativni program za 20-ak grupa polaznika osnovnih i srednjih škola na temu secesijskih vitraja, nakita i keramičkih pločica, MUO je 15. 11. proveo novu radionicu. Naime, s obzirom na to da je u projektu naglasak na transnacionalnoj suradnji, dogovorena je razmjena osmišljenih radionica na razini projektnih partnera, te provođenje svake od njih prema dogovorenom rasporedu. Jednu od radionica koje je osmislio MUO provesti će partneri iz Rumunjske, institucija ORADEA HERITAGE, dok je MUO proveo radionicu oslikavanja tekstila secesijskim motivima koju su osmislili kolege sa Slovačkog tehnološkog sveučilišta u Bratislavi. Radionicu smo proveli u XII. gimnaziji, a učenici su, inspirirani uvodnom prezentacijom i filmom, osmislili motive, izradili šablone i oslikali majice.


Pedagoški odjel MUO je u razdoblju od veljače do lipnja 2022., u okviru EU projekta Art Nouveau2Sustainable protection and promotion of Art Nouveau heritage in the Danube Region, provodio edukativni program za polaznike osnovnih i srednjih škola. Edukativni program osmišljen je u svrhu promoviranja i predstavljanja stilskog razdoblja secesije učenicima, a provode ga muzejski pedagozi dogovorenim dolaskom u školu.

Edukativni program traje dva školska sata, odnosno 90 minuta, a strukturiran je ovako:

1. Evaluacijski upitnik prije programa – popunjavanje traje 1-2 minute

2. Prikazivanje dva kratka video zapisa – ukupno 10 minuta

3. Kreativna radionica – oko 60 minuta

4. Evaluacijski upitnik nakon programa – popunjavanje traje 1-2 minute

Evaluacijski upitnik će nam dati uvid u interesne sfere učenika i očekivanja nastavnika, te povratnu informaciju o eventualnoj promjeni interesa, usvojenom gradivu, odnosno ispunjenju očekivanja nastavnika po završenom edukativnom programu.

Nakon popunjavanja upitnika prikazat ćemo dva kratka edukativna video zapisa na temu secesije, prilagođena dobnoj skupini učenika, nastala u produkciji Pedagoškog odjela MUO. Svaki video zapis u trajanju je od oko 5 minuta, a teme koje obrađuju su životinjski motivi u secesiji i secesija u arhitekturi. Video zapisi će učenike uvesti u tematiku kreativne radionice koja slijedi u nastavku. 

Kreativne radionice će pokrivati tri tematske cjeline koje vežemo uz stilsko razdoblje secesije, a odabir radionice ovisi o dobnim skupinama sudionika te dogovoru s nastavnikom.

1. Kreativna radionica vitraja

Vitraji koje možemo pratiti od gotičkog razdoblja, u razdoblju secesije često su se koristili u profane svrhe. Sudionike ćemo prvo kratko upoznati s pojmom vitraja te kroz daljnju priču o istima i pokazujući primjere uvesti ih u kreativnu radionicu u kojoj će koristeći paus papir, crni hamer papir i tuš u boji stvoriti vlastite vitraje. Napomena: vitraje je moguće raditi i kao grupni rad, dimenzijama prilagođen konkretnom prozoru u školi/učionici.

2. Kreativna radionica pločica

Pločice su jedan od karakterističnih detalja u arhitekturi secesije. U teoretskom uvodu prikazat ćemo neke od primjera kao i druge ornamente i ukrase u arhitekturi koji mogu poslužiti kao inspiracija na ovoj radionici. Radionica je osmišljena za različite dobne skupine. Mlađa dobna skupina će pločice kreirati od mase za modeliranje, izrađujući uleknute i niske reljefe. Radionice za starije dobne skupine uključuju izradu pravih glinenih pločica koje će se peći nakon što ih izradimo.

3. Nakit sa secesijskim motivima

Na ovoj radionici učenici će se okušati u izradi nakita, inspirirani secesijskim motivima koji se nalaze na predmetima iz fundusa Muzeja za umjetnost i obrt te na ukrasima secesijske arhitekture. Nakit će se izrađivati modeliranjem žice.Cjelokupan program i svi materijali potrebni za rad financirani su iz projekta Art Nouveau2Sustainable protection and promotion of Art Nouveau heritage in the Danube Region.


Evaluacijska anketa za polaznike radionica:


Dva lica muzeja – domaćin i gost

Dva lica muzeja – domaćin i gost je projekt koji je odobren i financiran prema raspisanom Pozivu za financiranje projekata u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2021./2022. Ministarstva znanosti i obrazovanja. Projekt su osmislili, prijavili i zajednički provode Prva privatna gimnazija s pravom javnosti, Nacionalni muzej moderne umjetnosti i Muzej za umjetnost i obrt, pri čemu je NMMU domaćin (učenici dolaze u posjet), a MUO je gost (zbog činjenice da je muzej zatvoren za javnost, djelatnici MUO odlaze u goste u PPG). Obje muzejske ustanove kroz vodstva, interaktivna izlaganja, radionice i (ne)posredni kontakt s umjetničkim djelom približavaju učenicima likovne grupe, a posredno i svim učenicima škole, muzejsku ustanovu na svim razinama: čemu služi i koja je njegova društvena uloga, koji odjeli i zanimanja unutar njega postoje, što je izložbeni prostor i koja je razlika između stalnog postava i povremene izložbe itd.

Tijekom drugog polugodišta školske godine 2021./2022. učenici će pet puta posjetiti NMMU, a MUO će pet puta gostovati u PPG.

Tijekom prvog gostovanja MUO u PPG održanog 3. veljače 2022. u sklopu projekta Dva lica muzeja – domaćin i gost, viša kustosica pedagoginja Iva Novak održala je interaktivnu prezentaciju. Učenici su utvrdili pojmove s kojima su se susreli u NMMU: muzej, galerija, stalni postav, izložba, fundus, zbirka, te su čuli i neke nove: depo, restaurator, dokumentarist… Nadalje, predstavljen je pregled kroz baštinu koju MUO čuva, struktura i organizacija muzeja, zanimanja unutra muzeja…

Kroz dinamični Pop-Up Quiz učenicima je zorno pokazano da se u muzejima ne čuvaju samo stare stvari i „umjetnine“, nego da se u fundusu mogu pronaći i predmeti koje i mi danas koristimo u svakodnevnom životu, kao što su primjerice „starke“, parfem i gumeni Šiljo.

Što smo radili na posljednja dva gostovanja MUO u PPG u sklopu projekta Dva lica muzeja – domaćin i gost?

Iva Novak, viša kustosica pedagoginja, učenicima je predstavila muzejsku pedagogiju. Približila im je neke od poslova muzejskog pedagoga, a zatim i održala radionicu COOLture GIFart, u kojoj su predstavljeni povijest GIF-ova i neki od umjetnika koji su za svoj izričaj odabrali (i) ovaj medij. Konačno, učenici su imali priliku i sami izraditi animirani GIF, ovog puta na temu Hermana Bolléa, arhitekta zaslužnog za transformaciju Zagreba u metropolu. Učenicima su posebno inspirativne bile vodorige sa zagrebačke katedrale!