Partage Plus je međunarodni projekt digitalizacije europske secesijske baštine. Glavni koordinator projekta je britanski Collections Trust, a sudjelovalo je 25 partnera iz 17 europskih zemalja.
Projekt je dobio sredstva EU Programa podrške politikama za primjenu informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT PSP) kao dijela Okvirnog programa za konkurentnost i inovativnost (CIP).
Sudjelovanje Muzeja za umjetnost i obrt u projektu Partage Plus financijski su podržali Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport grada Zagreba.
MUO Partage Plus tim:
ravnatelj Miroslav Gašparović
voditeljica projekta dr. sc. Vesna Lovrić Plantić, muzejska savjetnica
informatičar savjetnik: Zoran Svrtan
suradnice na projektu:
Dunja Nekić
Iva Meštrović
Petra Milovac
Zrinka Marković
Partneri u projektu:
Camara Municipal de Aveiro (Portugal) / Collections Trust (Ujedninjeno Kraljevstvo) / Design Museum Gent(Belgija) / Design Museum (Finska) / Drents Museum (Nizozemska) / Ethniko Metsovio Polytechnio (Grčka) / Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa (Poljska) / Iparműveszeti muzeum Budapest (Mađarska) / Istituto Centrale per il Catalogo Unico (Italija) / Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (Belgija) / Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (Belgija) / Museu Nacional d’Art de Catalunya (Španjolska) / Muzej za umjetnost i obrt (Hrvatska) / Muzeum Narodowe w Warszawie (Poljska) / Osterreichisches Museum fur angewandte Kunst (Austrija) / Philipps-universitat Marburg (Njemačka) / Rohsska museet (Švedska) / Rorstrand Museum (Švedska) / Sainsbury Centre for Visual Arts (Ujedinjeno Kraljevstvo) / Steinbichler Optotechnik GmbH (Njemačka) / Stiftelsen Kulturkvartalet (Norveška) / Stowarzyszenie Miedzynarodowe Centrum Zarzadzania Informacja (Poljska) / Suomen kansallismuseo (Finska) / Uměleckoprůmyslove museum v Praze (Češka) / Urbanistični inštitut Republike Slovenije (Slovenija)
Sudionici su, počevši od ožujka 2012. godine, u razdoblju od dvije godine digitalizirali predmete lijepe i primijenjene umjetnosti, fotografije, razglednice, arhitektonske nacrte i fotografije arhitekture iz razdoblja secesije. Projektom se stvorila baza od preko 75 000 digitalnih zapisa – uključujući 2000 3D modela stručno odabranih predmeta. Hrvatska je ovoj brojci pridonijela 5176 zapisa, te 135 3D modela. Pored objedinjavanja svih europskih izričaja secesijskog stila, značaj projekta je u tome što je cjelokupni materijal dostupan putem Europeane, vodeće mrežne platforme za kulturu Europske unije, a pretraživanje sadržaja omogućeno je na 17 europskih jezika zemalja sudionica projekta.
Secesija je jedan od posljednjih univerzalnih stilova koji se manifestira u svim granama umjetnosti, arhitekture i dekorativne umjetnosti na prijelazu stoljeća, oko 1900. godine. Ovaj stil je dobro zastupljen u muzejskim zbirkama, arhivima, knjižnicama i na građevinama širom Europe, a poznat je i pod nazivima Art Nouveau, Arte Nova, Jugendstil, Liberty… Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu odabran je za hrvatskog partnera u projektu jer je 2003. godine u suradnji s 40 hrvatskih institucija i privatnih kolekcija realizirao veliku izložbu „Secesija u Hrvatskoj“.
Namjera Muzeja za umjetnost i obrt bila je uključivanje što većeg broja kulturnih ustanova, muzeja, knjižnica, arhiva i privatnih kolekcija koje su odabirom secesijskih predmeta iz vlastitih fundusa omogućili predstavljanje cjelovitije slike secesije u Hrvatskoj na međunarodnoj razini, te postali dio značajnog europskog projekta.
Kontaktirano je 120 ustanova i privatnih vlasnika, a suradnja je uspostavljena s njih šezdesetak.
Projekt je podijeljen na četiri radna paketa, a svaki od njih koordinira jedna ustanova. KMKG (Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis) partner je projekta odgovoran za prvi radni paket – digitalizaciju. U dogovoru s glavnim koordinatorom projekta i u skladu s dobrom praksom, KMKG je zadao standarde izrade, obrade i pohrane digitalnih reprodukcija. Dio ustanova s kojima je Muzej za umjetnost i obrt surađivao nije mogao ispuniti zadane standarde pa su muzejski fotografi snimali na terenu ili su predmeti dopremani u fotoatelijer na snimanje i skeniranje.
NTUA (National Technical University of Athens), partner odgovoran za drugi radni paket – produkciju i isporuku na Europeanu, razvio je alat MINT (Metadata Ingestion Tool/Metadata Interoperability Services). Metapodaci su se koristeći MINT pretvarali u LIDO (Lightweight Information Describing Objects) shemu za isporuku metapodataka iz koje su se nadalje transformirali u ESE (Europeana Semantic Elements) ili novi EDM (Europeana Data Model) model Europeane za povezivanje i dijeljenje metapodataka. Naš agregator, tvrtka ArhivPRO jedina je direktno prebacila podatke na Europeanu.
Obogaćivanje metapodataka, treći radni paket, vodi UNIMAR (Das Deutsche Dokumentationszentrum fur Kunstgeschichte – Bildarchiv Foto Marburg), koji je u suradnji s ostalim partnerima razvio višejezičnu terminologiju povezanu s referentnim tezaurusima, prema kojoj su predmeti opisani i po kojoj ih je moguće pretraživati na Europeani. Konačni vokabular projekta obuhvaća 645 temina za tip predmeta, materijale i tehnike, 33 termina za inačice naziva secesijskog stila, 2727 autora i 1020 autorskih radionica. Muzej za umjetnost i obrt najviše je pridonio građenju Partage Plus vokabulara predloživši 193 termina za tip predmeta, materijale i tehnike, 125 autora i 213 autorskih radionica od čega je većina prihvaćena. Ovaj vokabular mogao bi poslužiti kao osnova za izradu nacionalnog tezaurusa pojmova umjetnosti i arhitekture.
Iparműveszeti Muzeum iz Budimpešte poticao je i pratio aktivnosti unutar četvrtog radnog paketa – diseminacije – koji podrazumijeva širenje svijesti o projektu i informiranje javnosti. Muzej za umjetnost i obrt bio je vrlo aktivan u ovom segmentu projekta. Njegov projektni tim organizirao je zanimljiva događanja kao što su „Dan secesije“ i izložbu „Lice secesije na udaru vremena“, kojima je uključio javnost u projekt. Sudjelovao je na brojnim predavanjima, simpozijima i konferencijama, publicirao je nekoliko članaka, izradio Partage Plus stranicu na hrvatskoj Wikipediji i profile na društvenim mrežama. Hrvatski mediji intenzivno su pratili napredak projekta.
Ostvaren je konačni cilj – 5176 zapisa o hrvatskoj secesijskoj baštini s područja čitave zemlje dostupan je na Europeani, čime se naša građa integrirala u europski kontekst i dostupna je svakom korisniku Interneta na 17 jezika uključujući ihrvatski.
Hrvatske institucije i privatne zbirke čija je građa uključena u projekt:
Arhiv za likovne umjetnosti HAZU / Donacija dr. Josipa Kovačića „Hrvatske slikarice rođene u 19. stoljeću“ / Državni arhiv u Rijeci / Državni arhiv u Zagrebu / Dubrovački muzeji – Kulturno-povijesni muzej / Galerija likovnih umjetnosti, Osijek / Galerija umjetnina, Split / Gliptoteka HAZU / Gradski muzej Bjelovar / Gradski muzej Čazma / Gradski muzej Drniš / Gradski muzej Karlovac / Gradski muzej Nova Gradiška / Gradski muzej Požega / Gradski muzej Sisak / Gradski muzej Vinkovci / Gradski muzej Virovitica / Gradski muzej Vukovar / Grafička zbirka Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu / Hrvatski državni arhiv, Zagreb / Hrvatski glazbeni zavod / Hrvatski institut za povijest / Hrvatski muzej turizma / Hrvatski povijesni muzej / HT muzej – Muzej hrvatskih telekomunikacija / Kabinet grafike HAZU / Kninski muzej / Knjižnice grada Zagreba / Kulturno-povijesna zbirka Lič / Memorijalna zbirka Jozo Kljaković / Moderna galerija / Muzej Belišće / Muzej Brodskog Posavlja / Muzej grada Kaštela / Muzej grada Pakraca / Muzej grada Rijeke / Muzej grada Splita / Muzej grada Šibenika / Muzej grada Zagreba / Muzej Marton / Muzej Međimurja Čakovec / Muzeji Meštrović – Atelijer Meštrović / Muzeji Meštrović – Galerija Meštrović / Muzej Moslavine Kutina / Muzej Slavonije Osijek / Muzej Valpovštine / Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu / Narodni muzej Zadar / Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja Rijeka / Privatna zbirka dr. Josip Kovačić / Privatna zbirka Jura Gašparac / Privatna zbirka Mimi Rakočević / Samoborski muzej / Sveučilišna knjižnica Rijeka / Sveučilišna knjižnica Split / Strossmayerova galerija starih majstora HAZU / Tehnički muzej / Zavičajni muzej Poreštine – Museo del territorio parentino / Zavičajni muzej grada Rovinja – Museo civico della citta di Rovigno / Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU / Zbirka umjetnina Ante i Wiltrud Topić Mimara – Muzej Mimara
