“Oprema opere” dr. Artura Schneidera iz 1916.

Knjižnica Muzeja za umjetnost i obrt uz knjižnu građu čuva i jednu zasebnu cjelinu vrlo vrijednih izdanja, a to su grafičke mape i publikacije koje su opremljene originalnim grafikama u tehnici bakroreza, bakropisa, drvoreza, litografije. Uvjeti njihova čuvanja nešto su drugačiji od onih u kojima se čuva većina knjižnične građe. Grafičke mape i navedene publikacije zbog svoje bogate likovne opreme posebno su izdvojene i adekvatno zaštićene te su tretirane kao umjetnički predmeti.

Jedno od takvih djela je i Oprema opere dr. Artura Schneidera (1879. – 1946.) objavljena 1916. godine u Zagrebu kao kratki sintezni pregled povijesti scenografije. Ovo izdanje iznimne likovne opreme sadrži osam izvornih litografija tada mladog 26-godišnjeg slikara Ljube Babića te šesnaest autotipija. Teatrolog Slavko Batušić je svojedobno o njemu pisao kao o izvanrednom visokom dostignuću, ne samo u pogledu sadržaja već i estetskog izgleda. Ovo je prva knjiga o scenografiji, a djelomično i kostimografiji objavljena u Hrvatskoj, a njen autor Artur Schneider bio je ujedno i predavač predmeta Nauka o kostimu na tadašnjoj Državnoj glumačkoj školi.

Kao jedni od najljepših primjera secesijske scenske slike prikazi unutar ove knjige nikada nisu scenski realizirani. Iako nemaju izravne veze sa Schneiderovim tekstom Babićevi likovni prilozi su scenografsko-kostimografske interpretacije triju znamenitih opernih djela: Mozartova Don Giovannija, Bizetove Carmen i Wagnerovih Tristana i Izolde. Naslovnicu ovog djela krasi prilijepljena litografija s motivom iz Mozartova Don Giovannija koja je, kao i ostale litografije unutar ovog izdanja, izrazito koloristički naglašena.

Piše: dr. sc. Antonia Došen, viša kustosica i voditeljica Zbirke grafike i Zbirke tiskarstva i knjigoveštva MUO