L’ amour en croissant

Prva polovina XIX. stoljeća je vrijeme početka industrijalizacije i osnaživanja građanskog društva. Novi stil, bidermajer, zamjenjuje klasicističke oblike, odražavajući građansko poimanje umjetnosti i ukusa. Razdoblje bidermajera, usprkos uznemirujućim političkim kretanjima i nesigurnoj ekonomskoj situaciji, jedno je od „najdražesnijih“ razdoblja. Kao protuteža tmurnoj stvarnosti u kojoj je štednja bila nužna, težilo se jednostavnoj eleganciji, razvijao se senzibilitet za sitnice, veličalo se zajedništvo i obiteljske vrijednosti, njegovalo prijateljstvo te iskazivanje dobrih želja (prvenstveno za dobro zdravlje, sreću, veselje i blagostanje).

Bidermajer mnogim majstorima obrtnicima daje priliku da dokažu svoje umijeće. Odnos prema stvarima bio je pun poštovanja, a ukrasni predmeti često su bili namijenjeni poklonima i uspomenama na drage ljude, značajne datume ili kao sjećanja na putovanja. Staklo kao jedan od najjeftinijih materijala, te stoga dostupan širem krugu, upotrebljavalo se za raznovrsne predmete: od servisa za piće preko šećernica i flakona do čaša. Upravo su staklene čaše rado korištene za obilježavanja, sjećanja ili maštanja.

Jedna od najpopularnijih vrsta čaša u vrijeme bidermajera svakako je bila tzv. Ranftbecher-čaša, konusnog oblika sa zaobljenim stranicama i naglašena zupčastim rubom. Baza čaše je ukrašena brušenom zvijezdom s donje strane, koja je naknadno i obojena žutom transparentnom bojom. Te su se čaše većinom izrađivale od bezbojnog stakla, koje se oslikavalo transparentnim emajlnim bojama, a na njih su se često ispisivali i prigodni natpisi. Ova tehnika ukrašavanja je bila inovativna. Prozirne emajlne boje je razvio drezdenski majstor Samuel Mohn, a usavršio ih njegov najstariji sin Gottlob Mohn koji sazrijeva u iznimnu umjetničku osobnost. Njegove oslikane čaše s prizorima krajolika i panorame grada postale su vrlo popularne. Gottlob, po dolasku u Beč, otvara vlastitu radionicu te počinje surađivati s manufakturom porculana. U to vrijeme u bečkoj manufakturi djeluje i Anton Kothgasser, slikar na porculanu, koji svoju slavu nije stekao radovima na porculanu već ukrašavanjem staklenih čaša. I mnogi drugi majstori iz bečke manufakture porculana započinju oslikavati i staklo, upravo zahvaljujući ovom vrlo prozirnom emajlu koji na minijaturnom crtežu čaše ostavlja fini dojam. Potvrđivanje autorstva samog majstora Kothgassera prilično je teško, a arhivski podaci ukazuju da je najveći broj tih čaša rezultat suradnje „specijalista“ – slikara na porculanu. Naziv Kothgasser-čaša obuhvaća i treba se koristiti kao zajednički naziv za sve čaše i srodne tipove oblika posuđa, oslikane tipičnim transparentnim bojama.

Osim crteža, na njima se pojavljuju karakteristični natpisi a također i karakteristične bordure.

Osobito su bile popularne čaše s bečkim vedutama i drugim vizurama; neke od njih imaju ispisane poruke na francuskom jeziku, cvijeće različitih vrsta i žanr-scene. Djevojke s cvijećem spadaju u jedan od najstarijih motiva na bečkim slikanim čašama, a donositelji sreće uvijek su dobrodošli, tako da su na samom vrhu ljestvice popularnosti kod bečkih kupaca bile čaše s ukrasnim motivom djeteline.

Osim sreće, ljubav je vječna tema umjetnosti. Često je prikazivana motivom Amora, boga ljubavi, koji se od helenizma prikazuje kao bucmasti dječačić s krilima, lukom i strijelom. Ovaj motiv često se javlja na bidermajerskim čestitkama, pa tako i na čašama.

Anton Kothgasser, Čaša, Beč, oko 1825.

Jedina čaša u ovoj skupini Kothgasserovih čaša koja se razlikuje svojim oblikom jest cilindrična čaša iz zbirke stakla MUO-a s motivom Amora na Mjesecu. Na prednjoj strani u četvrtastom okviru prikazano je tamno noćno nebo s oblacima i Mjesecom. Putto sjedi (zajahao je) na Mjesecu, a u jednoj ruci drži luk, dok drugom rukom vadi strelicu iz tobolca koji mu visi preko ramena. Ispod prikaza u zlatno obrubljenom četvrtastom okviru izveden je i natpis „L’ AMOUR EN CROISSANT.” Cijeli rad je izveden u nijansama crne i zelene boje. Sam otvor čaše je pozlaćen, a ispod njega teče decentan vijenac bijelih cvjetića.

Tekst priredila: Sandra Kandučar, voditeljica Zbirke stakla MUO