Historicizam

Historicizam (I)

Historicizam obuhvaća široku lepezu neostilova koji se javljaju tijekom 19. stoljeća, a temelje se na preuzimanju oblikovnih i dekorativnih elemenata ranijih stilskih razdoblja. Tradicionalni oblici predmeta primijenjene umjetnosti prilagođavaju se potrebama modernog vremena, a razvoj tehnologije i prijelaz s ručne na strojnu proizvodnju osigurava veću i jeftiniju produkciju. Nerijetko se koriste zamjenski i novi materijali i tehnike, pomoću kojih se ostvaruje privid skupocjenosti. U oblicima predmeta umjetničkog obrta nerijetko su istovremeno prisutni elementi različitih povijesnih stilova – gotike, renesanse, baroka, rokokoa…

U dvjema dvoranama stalnog postava izloženi su primjerci namještaja različitih neostilova. Reprezentativni naslonjač izrađen oko 1840. godine ima oblikovne i dekorativne elemente neogotike.

Neorokoko sredine 19. stoljeća ilustriraju salonska garnitura, stol i počivaljka (chaise longue). U slijedu i supostojanju neostilova važno je također istaknuti i stilsko razdoblje Drugog carstva (Second Empire), u vrijeme Napoleona III. (1852.–1870.) u Francuskoj. U ovoj dvorani prezentiraju ga konzolno ogledalo, ormarić i naslonjač – dio salonske garniture od eboniziranog drva s inkrustacijama sedefa i mjedi.

Nekoliko izloženih porculanskih predmeta češke provenijencije svjedoči o uspješnom proboju toga porculana na europsko tržište. Kvalitetan i bitno jeftiniji, češki je porculan tijekom 19. stoljeća ozbiljno ugrozio opstanak starih manufaktura. Zanimljiv eksponat je tanjur proizveden u poznatoj njemačkoj tvornici Rosenthal na kojemu je naslikan portret Julije von Bonar. Kao predložak za ovu slikariju poslužio je grofičin portret iz slavne Schönheitsgalerie u münchenskome dvorcu Nymphenburgu.

Inspiriranje oblicima povijesnih stilskih razdoblja prisutno je i u oblikovanju nakita u razdoblju historicizma. Dok s jedne strane pojedini autori izrađuju nakit koji oblikom i ukrasnim elementima doslovno slijedi povijesni predložak, kod većine predmeta karakteristični su samo detalji koji se mogu povezati s nekim od stilskih pravaca. Osnovno oblikovanje narukvica, naušnica i broševa odraz je mode 19. stoljeća. Izloženi komplet nakita izveden je oko 1880. u zlatu, granulacijom. U naušnice, broš i dugmad uloženi su medaljoni od staklenog mikromozaika s antičkim motivima, karakterističnog za nakit talijanske provenijencije.

Historicizam (II)

Neostilski namještaj izložen u ovoj dvorani karakterističan je za posljednju četvrtinu 19. stoljeća. U kontinentalnoj Hrvatskoj to je prvenstveno namještaj u stilu njemačke neorenesanse (Altdeutsch), koji je u razdoblju historicizma prevladavao u zemljama njemačkog govornog područja. Ovaj stil najbolje ilustrira kredenc ukrašen bogatom rezbarijom s ostakljenim vratnicama gornjeg dijela (tzv. Butzenglas).

Osim što se reinterpretiraju, ponekad se doslovno kopiraju tipovi namještaja iz povijesnih stilskih razdoblja poput izloženih renesansnih, odnosno manirističkih tipova stolaca (Savonarola i sgabello). Oprema interijera u razdoblju historicizma temeljila se na stavu da određeni stil odgovara određenoj namjeni prostorije. Stoga je u jednom stambenom prostoru često bilo zastupljeno nekoliko različitih neostilova: primjerice Altdeutsch blagovaonica, neorokoko salon, neogotička biblioteka…

Za oblikovanje metala u razdoblju historicizma značajna je strojna izrada predmeta. Usavršavanje strojeva za prešanje i doradu metalnih proizvoda i metode galvanskog posrebrivanja i pozlaćivanja rezultirale su dokidanjem obrtničke produkcije, posebno domaće, koja nije mogla konkurirati jeftinim uvoznim proizvodima. Većina predmeta u ovoj dvorani potječe iz Austrije i Njemačke, tradicionalnih izvoznika luksuzne srebrne robe na hrvatsko tržište.

U posljednjim desetljećima 19. stoljeća zagrebački trgovci uvoze bijeli češki porculan koji zatim oslikavaju u vlastitim radionicama. Izloženi servis, oslikan prema nacrtima Hermana Bolle´a koji su inspirirani motivima s ukrašenih slavonskih tikvica, bio je izložen na Gospodarskoj izložbi u Trstu 1882. godine.