U sklopu obljetničke 145. godine Muzeja za umjetnost i obrt, u ponedjeljak 17. veljače 2025. s početkom u 12 sati u Palači Gvozdanović, Visoka ulica 8, održat će se promocija nove monografije u izdanju Muzeja za umjetnost i obrt posvećene radu i stvaralaštvu Milana Vulpea, jednog od najznačajnijih hrvatskih grafičkih dizajnera pedesetih i šezdesetih godina dvadesetog stoljeća. Vizualni identiteti Milana Vulpea danas su prepoznati kao ključni momenti u razvoju grafičkog dizajna u Hrvatskoj i šire te pripadaju među vrhunske klasike domaćeg grafičkog oblikovanja zapisani u kolektivnom sjećanju brojnih generacija.
Monografiju će predstaviti:
• dr. sc. Koraljka Vlajo, autorica
• dr. sc. Antonia Došen, urednica
• dr. sc. Maroje Mrduljaš, recenzent
• dr. sc. Iva Prosoli, autorica poglavlja o fotografiji Milana Vulpea
Ova opsežna monografija na tri stotine stranica s oko pet stotina ilustracija rezultat je dugogodišnjeg istraživanja i temeljite analize njegovog opusa koje je objedinila i valorizirala autorica dr. sc. Koraljka Vlajo, muzejska savjetnica, voditeljica Zbirke grafičkog dizajna i Zbirke produkt dizajna MUO. Urednica je dr. sc. Antonia Došen, viša kustosica, voditeljica Zbirke grafike i voditeljica Zbirke tiskarstva i knjigoveštva. Autorica poglavlja o fotografskom opusu Milana Vulpea je dr. sc. Iva Prosoli, muzejska savjetnica, voditeljica Zbirke novije fotografije i Zbirke foto opreme MUO. Knjigu kao znanstvenu publikaciju kategorizirali su recenzenti doc. dr. sc. Maroje Mrduljaš s Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i dr. sc. Miodrag (Miško) Šuvaković s Fakulteta za medije i komunikacije Univerziteta Singidunum u Beogradu. Grafički dizajn monografije potpisuje studio Šesnić&Turković. Monografija je tiskana uz potporu Grada Zagreba, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, tvrtke Novag Agrochemicals koja je sljednik Plivinog programa sredstava za zaštitu bilja i biocida, te tvrtke Saponia čiji su vizualni identiteti proizvoda danas dio povijesne i baštinske vrijednosti.
Riječ je o prvoj mnografiji koja donosi uvid u bogato stvaralaštvo Milana Vulpea zapisano u kolektivnom sjećanju brojnih generacija, poput i danas prepoznatljivih omota Općih enciklopedija JLZ-a, naslovnica popularnih izdanja Mladosti i Matice hrvatske, TOZ olovki, te vizualnih identiteta najvećih socijalističkih poduzeća, tvornica i brodogradilišta. Vulpe je svoj trag ostavio i u zapadnoj Europi: o njegovim prvim identitetima domaćih proizvođača izvještavali su njemački časopisi već pedesetih godina, a kutija Saponijinog deterdženta Yeti osvojila je zlatnu medalju na međunarodnom natjecanju Monde Selection u Parizu. Višedesetljetnim oblikovanjem hrvatske i jugoslavenske industrije i kulture Milan Vulpe je umnogome oblikovao svakodnevicu tadašnjih generacija: tijekom svoje karijere surađivao je s gotovo 400 poduzeća, tvornica, manifestacija i organizacija. Njegovi su radovi danas prepoznati kao neizostavni dio mozaika u razvoju grafičkog dizajna u Hrvatskoj i šire. U ovoj je monografiji prvi put zabilježena cjelokupna iznimno bogata Vulpeova karijera, te je pružen uvid u ključne događaje u njegovom privatnom i profesionalnom životu. Opus Milana Vulpea gotovo je u cijelosti sačuvan, prvenstveno zahvaljujući pedantnosti i organiziranosti samog autora, a zatim i njegove obitelji koja je predano čuvala brojne radove i opsežnu dokumentaciju. Danas je ovaj materijal od neprocjenjive važnosti koji djelu Milana Vulpea osigurava jedno od ključnih mjesta u povijesti hrvatskog grafičkog dizajna. Ujedno, ovom su monografijom zabilježene tektonske promjene u dizajnerskom procesu rada tijekom četrdesetak iznimno uzbudljivih godina razvoja profesije, te je posredno dokumentirano izuzetno važno razdoblje razvoja domaće industrije, turizma i kulture.