Konzervatorsko-restauratorski radovi na djelima starih majstora iz fundusa Muzeja za umjetnost i obrt

U sklopu izložbe Stari majstori iz zbirki Muzeja za umjetnost i obrt u Narodnoj galeriji u Ljubljani 9. siječnja 2025. bit će predstavljena izložba konzervatorsko-restauratorskih radova i istraživanja na sedam djela starih majstora iz zbirki slikarstva, kiparstva i grafike Muzeja za umjetnost i obrt.

Izložba će biti dio stalnog izložbenog ciklusa pod nazivom Odstiranja (Otkrivenja/Revelations), a održava se u sklopu stalnog postava Narodne galerije od 9. siječnja 2025. do 5. veljače 2025. godine, odnosno zadnji mjesec trajanja izložbe Stari majstori iz zbirki MUO.

Autorica izložbe je mr. art. Jasminka Podgorski, a konzervatorsko-restauratorske radove i preliminarna istraživanja na umjetninama izveli su, uz autoricu, vanjski suradnici Pavao Lerotić, Višnja Bralić, Mario Braun i Domagoj Mudronja iz HRZ-a, te specijalizirani restauratori za papir Jelena Piasevoli-Mikac i Velimir Mikac iz Kustode d.o.o. Fotografije potpisuju Srećko Budek i Vedran Benović, MUO.

Prezentacija konzervatorsko-restauratorskih radova na umjetničkim djelima predstavlja dodatni doprinos izložbi Stari majstori iz zbirki Muzeja za umjetnost i obrt te također pridonosi i otvara širi spektar sagledavanja struke kao interdisciplinarnog područja znanosti i umjetnosti s ciljem promocije širem krugu potencijalne publike.



O IZLOŽBI:

Izložba predstavlja pregled konzervatorsko-restauratorskih radova i istraživanja na nekoliko djela starih majstora iz zbirki slikarstva, kiparstva i grafike Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu.

Konzervatorsko-restauratorska djelatnost u Muzeju za umjetnost i obrt imala je značajan utjecaj na razvoj restauratorske struke na širem nacionalnom planu. Početke profesionalizacije na području konzervatorsko-restauratorske brige o umjetninama u Muzeju odredili su ravnatelji, prvo Gjuro Szabo (1919. – 1926.), a zatim Vladimir Tkalčić (1933. – 1952.) koji su svoju dužnost konzervatora za područje sjeverne Hrvatske nastavili u okvirima muzejske institucije.

Godine 1942. zbog velikih potreba restauriranja Tkalčić, u suradnji s restauratorom Zvonimirom Wyroubalom inicira osnivanje restauratorske radionice u Muzeju koja je ujedno i prva javna restauratorska radionica u Hrvatskoj. Zvonimir Wyroubal uvodi suvremeni pristup u dokumentiranju i 1946. realizira u Muzeju prvu izložbu konzervatorske tematike u Hrvatskoj pod nazivom Konserviranje i restauriranje umjetnina. Zbog sve većih potreba za restauriranjem radionica se seli i osniva se Restauratorski zavod JAZU, preteča današnjeg Hrvatskog restauratorskog zavoda.

Današnja četiri konzervatorsko-restauratorska odjela specijalizirana su prema vrstama muzejske građe iz dvadeset i jedne muzejske zbirke (odjel za slikarstvo i polikromnu skulpturu, odjel za tekstil, odjel za staklo, metal i keramiku te odjel za namještaj), u kojima se provode modaliteti očuvanja kroz tri segmenta: konzervatorski aspekt, restauratorski aspekt u kojemu se primjenjuje muzealni pristup i treći, istraživački aspekt, koji obuhvaća istraživanja raznim analitičkim metodama.

Konzervatorska istraživanja kao interdisciplinarno područje znanosti i umjetnosti neizostavni su doprinos povijesno umjetničkoj interpretaciji i cjelovitom sagledavanju umjetničkog djela.

Prirodoslovna istraživanja provedena na djelima iz zbirki slikarstva, kiparstva i grafike Muzeja za umjetnost i obrt, predstavljenima na izložbi u Narodnoj galeriji, prikazala su nevidljivi spektar informacija tehnike i tehnologije koje su primjenjivali stari majstori. U slučaju slike Mistične zaruke sv. Katarine (PLAKAT), rezultati istraživanja utjecali su na pomicanje datacije u ranije razdoblje. Strukturalna istraživanja provedena na slikama Diogen i Rastanak Eneje i Didone (PLAKAT) otkrila su drugačije prikaze ispod slikanih slojeva te otvorila nova povijesno umjetnička pitanja. Konzervatorsko – restauratorski radovi rezultirali su strukturalnom stabilnošću umjetnina, predočili profinjenu modelaciju skulpture Sv. Lovro (PLAKAT), svježinu boja na slikama ili grafičku vještinu majstora i time vizualno približili izvorni izgled. Istraživanja i provedeni radovi doprinos su očuvanju i promoviranju muzejske kulturne baštine za buduća vremena.

Konzervatorsko-restauratorske radove i preliminarna istraživanja na umjetninama izveli su Jasminka Podgorski, Srećko Budek, Vedran Benović iz MUO, vanjski suradnici Pavao Lerotić, Višnja Bralić, Mario Braun i Domagoj Mudronja iz HRZ-a i Jelena Piasevoli-Mikac i Velimir Mikac iz Kustode d.o.o

Autorica: mr. art. Jasminka Podgorski, Muzej za umjetnost i obrt

Trajanje izložbe: 9. 1. – 5. 2. 2025.

Narodna galerija, Prešernova 24, Ljubljana