Predstavljena jedinstvena edukativna društvena igra Muzeja za umjetnost i obrt i XVI. gimnazije Zagreb

„Igraj na umjetnost!“ prva je muzejska društvena igra takve vrste u Hrvatskoj

U zagrebačkoj XVI. gimnaziji 15. svibnja 2024. predstavljena je jedinstvena muzejska edukativna društvena igra „Igraj na umjetnost!“ Igra je rezultat programa Pedagoškog odjela MUO osmišljenog za potrebu suradnje u projektu XVI. gimnazije „Koracima umjetnosti“. Riječ je o kreativnom konceptu moderne edukativne muzejske društvene igre, prve takve vrste u Hrvatskoj, koju su, pod vodstvom muzejskih pedagoginja Ive Novak i Vedrane Ceranje, razvili učenici Likovne grupe ove poznate zagrebačke gimnazije.

Kreativni koncept i prototip ove društvene igre edukativnog karaktera baziran je na fundusu Muzeja za umjetnost i obrt, a nastao je u sklopu projekta „Koracima umjetnosti“ odobrenog i financiranog prema raspisanom Pozivu za financiranje projekata u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2022./2023. Ministarstva znanosti i obrazovanja.

U igri „Igraj na umjetnost!“ igrači igraju uloge kustosa i kreću se kroz različita povijesna razdoblja i stilove. Igraju uz pomoć kartica na kojima su postavljena pitanja iz područja povijesti umjetnosti te na taj način uče. Osmišljena je tako da igrači predstavljaju „kustose“ koji se bacanjem kocke kreću po ploči i sakupljaju muzejske predmete te grade izložbe po određenim, zadanim kriterijima. Pobjednik je „kustos“ koji prvi izgradi izložbu. Igru čine elementi sreće i strategije, s posebnim naglaskom na edukativni karakter jer je za prikupljanje predmeta potrebno odgovarati na pitanja vezana uz određene stilove. Igru mogu igrati sve dobne skupine, a prvotno je namijenjena edukaciji i približavanju kulture na zabavan i inovativan način učenicima osnovnih i srednjih škola te mladima. Igra je razvijena u dva formata: manja za stolno igranje koja sadrži pijune te veća za podno igranje koju igraju ljudi.

O suradnji dviju institucija govorili su Nina Karković, prof., ravnateljica XVI. gimnazije i Sanjin Mihelić, ravnatelj MUO istaknuvši važnost međuinstitucionalnog povezivanja s ciljem poticanja i razvoja aktivnog učenja, uloge muzeja u obrazovnom procesu i škole kao jednog od važnih muzejskih dionika. Oboje su naglasili kako se nadaju i vjeruju da će ovaj pozitivan i nadasve kreativan primjer služiti budućim generacijama za neka druga kreativna rješenja koja će pobuditi interes i želju za dodatnim znanjima kod mladih.

Osvrt na realizaciju projekta i suradnju s partnerima dala je Maja Marović, prof. likovne umjetnosti naglasivši da je cilj projekta „Koracima umjetnosti” približavanje umjetničkog svijeta Likovnoj grupi, počevši od upoznavanja umjetničkog i životnog puta u vidu predavanja i likovnih radionica gošći gimnazije – likovnih umjetnica Ane Barbić Katičić i Iris Poljan, zatim predstavljanja stvaranja u slikarskoj radionici, kao i uvid u tehničku komponentu postavljanja izložbe, odlaskom učenika u atelijer likovnog umjetnika Zlatka Kauzlarića Atača. Prilikom posjeta Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti učenici su imali neposredan kontakt s umjetničkim djelom i upoznali su muzejski prostor, dok su upoznavanje muzejske ustanove u kontekstu njene društvene uloge i potencijala te sve o koncepciji stalnog postava i povremenih izložbi, zbirkama, depou i drugim segmentima muzeja spoznali prilikom gostovanja kustosica i muzejskih pedagoginja iz Muzeja za umjetnost i obrt. U potonjem je najveći naglasak stavljen na kreativnu komponentu, razvijanje vizualnog, kritičkog i stvaralačkog mišljenja te koncentracije, što je naposljetku rezultiralo ovom prvom edukativnom društvenom igrom na koju je XVI. gimnazija vrlo ponosna. Krajnji cilj projekta jest pobuđivanje interesa za umjetnost kod učenika i razvijanje kulture posjećivanja muzejskih i galerijskih ustanova te stvaranje pozitivnog odnosa prema estetskim vrijednostima likovnog rada – umjetničkog djela.

O društvenoj igri i njenom kreativnom konceptu govorila je Iva Novak, viša kustosica pedagoginja i voditeljica Pedagoškog odjela MUO koja je tom prigodom istaknula: „Smisao programa bio je putem niza gostovanja muzejskih pedagoginja MUO u XVI. gimnaziji kroz interaktivna izlaganja, razgovore, zajedničko promišljanje, kritički pristup i likovno-kreativne radionice približiti učenicima Likovne grupe, a posredno i svim učenicima škole, muzejsku ustanovu na svim razinama, s naglaskom na građu Muzeja za umjetnost i obrt. Krajnji cilj bio je osmisliti, dizajnirati i realizirati prototip društvene igre edukativnog karaktera, bazirane na fundusu MUO.”

Učenici su uz smjernice i podršku muzejskih pedagoginja razvijali cjelokupni koncept i elemente društvene igre. Samostalno su dizajnirali izgled igraće ploče i izradili njen prototip, visoke likovne razine. Nažalost, zbog ograničenog broja susreta, učenici nisu stigli vizualno oblikovati i ostale elemente igre. Stoga je dizajn njih, kao i kompletna grafička priprema odrađena naknadno, suradnjom Pedagoškog odjela MUO i dizajnerskog Studia Čendak.

Učenici trećih i četvrtih razreda demonstrirali su igranje igre i pritom se zabavili!

Fotografije: Vedran Benović, MUO