Edukativna muzejska akcija
See Love ❤️ Everywhere You Look

Veselimo se pozvati vas da virtualnom šetnjom nastavimo ciklus potrage za ljubavnim pričama u Stalnom postavu  MUO vezanima uz Edukativnu muzejsku akciju. U nastavku donosimo priču o reljefu kojeg možete potražiti u Zbirci skulpture Muzeja za umjetnost i obrt. Prošećite muzejom i otkrijte gdje se nalazi…

Hans von Judenburg
SUSRET JOAKIMA I ANE
Bolzano, 1421.
88 × 67 × 12 cm
drvo, rezbareno, polikromirano i pozlaćeno
MUO 2644

Bogorodičine roditelje, sv. Joakima i sv. Anu Sveto pismo ne spominje, ali se pripovijesti o njima, Marijinom i Isusovom djetinjstvu nalaze u Protoevanđelju Jakovljevom, jednom od najpopularnijih antičkih i srednjovjekovnih apokrifa.

Motiv susreta Joakima i Ane na Zlatnim vratima u Jeruzalemu, omiljen u srednjovjekovnoj ikonografiji, potječe iz latinskih apokrifnih lekcija o Marijinu rođenju De nativitate Mariae. Taj je rijetko prevođeni tekst iz latinskog brevijara iz 15. stoljeća, porijeklom iz Mainza, koji se danas čuva u pariškoj Bibliotheque Nationale, povezan sa svetkovinom blagdana Marijina začeća (8. XII.).

Susret Joakima i Ane, dvoje nesretnih supružnika koji pate što nemaju djecu, zbiva se pred srednjovjekovnim gradskim vratima te prikazuje dvoje likova u zagrljaju – katkada Ana pred Joakimom kleči, a ponekad anđeo lebdi nad Joakimom i Anom približavajući im lica. Ta gesta znači njihov poljubac ustima, u kome (i po kome) su srednjovjekovni komentatori Istoka i Zapada vidjeli trenutak začeća sv. Marije, tj. simbol njezina bezgrešnog začeća. Zagrljaj Joakima i Ane predstavlja simboliku ljubavi kao dara života.

Pobožnost i svetkovanje sv. Ane i Djevice Marije bili su od davnine usko povezani. Kult  Marijine majke sv. Ane razvio se na Istoku već u 4. stoljeću, a car Justinijan I. sagradio je oko 550. godine u Konstantinopolu crkvu u njenu čast. U Europi se Anin kult pojavljuje kasnije, tragovi mu se mogu pratiti od 9. stoljeća iako veliku popularnost doživljava tek krajem srednjeg vijeka u 14. i 15. stoljeću zbog čega papa Grgur XIII. 1584. godine uvodi blagdan sv. Ane u cijelu Crkvu. Sv. Ana je štovana kao zaštitnica žena, majki, radnika raznih struka, kao pomoćnica pri lakoj smrti, pri groznici i kostobolji.

Reljef Joakima i Ane u fundusu  MUO sačinjavao je dio figuralnog programa marijanske ikonografije na glavnom krilnom oltaru župne crkve u Bolzanu, u južnom Tirolu. Prema nađenom ugovoru iz 1421. godine narudžbu za izvedbu oltara dobio je kipar i slikar Hans iz Judenburga. Kasnijom demontažom i preseljenjem oltara iz crkve u Bolzanu, njegovi dijelovi su dospjeli na razne strane. Spomenuti se reljef našao u crkvi u Vrbovcu kraj Zagreba, odakle je otkupljen za Muzej 1884. godine.

SEE LOVE ❤️ EVERYWHERE YOU LOOK

Odgovori