HRVATSKI DIZAJNERSKI MAJSTOR 20. STOLJEĆA
Dobitnik godišnje nagrade i nagrade za životno djelo ‘Vladimir Nazor’ 2019. u području likovnih i primijenjenih umjetnosti.
Mihajlo Arsovski (Skopje, 9.7.1937.) jedan je od najvažnijih hrvatskih grafičkih dizajnera, autor koji je obilježio i oblikovao hrvatsku kulturu šezdesetih i sedamdesetih godina. Uz umjetnika i dizajnera Ivana Picelja, te Borisa Bućana s kojim se u svojevrsnom dizajnerskom dvoboju nadmetao 60-ih i 70-ih godina, Arsovski čini „dizajnersko trojstvo“ kanoniziranih hrvatskih dizajnerskih majstora 20. stoljeća.
Mihajlo Arsovski je školovani akademski slikar, no većinu svog profesionalnog života posvetio je grafičkom dizajnu. Njegov najopsežniji opus nastao je za potrebe zagrebačkog Teatra ITD za koji je u dotad nezamislivom opsegu od kraja šezdesetih oblikovao čitav vizualni identitet – od pozivnica, ulaznica i plakata do kazališnog interijera. Danas su podjednako cijenjeni njegovi tipografski plakati za Galeriju suvremene umjetnosti, te pop-artistički plakati za vestern filmove u distribuciji Kinematografa. Međutim, iako je najprepoznatljiviji po plakatima koje je radio za zagrebačku kazališnu i izložbenu scenu, Arsovski je bio izuzetno produktivan autor koji se istovremeno bavio i oblikovanjem knjiga (oblikovao je čitave edicije Biblioteke Razlog, Prolog, BiblioTEKA, itd.), uređivanjem novina i časopisa (među ostalim, grafički je uređivao Polet, Pop Express i časopis Teka), dizajnom vizualnih identiteta, scenografija, interijera, postavljanjem izložbi i signalizacijom (autor je signalizacije Zračne luke Pleso). Pojava Mihajla Arsovskog na zagrebačkoj kulturnoj sceni šezdesetih godina značila je neustrašiv i nekonvencionalan odmak od dotadašnje modernističke prakse: ako preuzmemo Jamesonovu postavku da postmodernizam počinje već 60-ih, može se ustvrditi da su plakati Mihajla Arsovskog prvi glas postmodernizma u hrvatskom grafičkom dizajnu. Njegove igre s tipografijom i kolažom, pop artističkim i psihodeličnim motivima postaju prepoznatljiv potpis ovog autora. Radovi Mihajla Arsovskog čitaju se u slojevima: bogati su asocijacijama, citatima popularne kulture, duhovitim dosjetkama i nimalo ne bježe od iskazivanja osobnog stava.
Opsežan i bogati opus Mihajla Arsovskog ne gubi na aktualnosti ni danas – njegovom je radu u proteklih petnaestak godina posvećeno nekoliko izložbi (Fragmenti iz opusa Mihajla Arsovskog, Galerija SC, 2008.; Opremio: Mihajlo Arsovski – oblikovanje knjiga i periodike od 60-ih do danas, Galerija HDD, 2019.). U novom postavu dizajna u Muzeju za umjetnost i obrt, Mihajlo Arsovski je najzastupljeniji autor s čak sedam radova, a u fundusu zbirke grafičkog dizajna čuva se više od 120 njegovih plakata, knjiga i časopisa koji pripadaju među najvažnije i najvrjednije predmete u ovoj zbirci.
Arsovski je jedan od rijetkih autora s ovih prostora koji su doživjeli i međunarodno priznanje te je zastupljen u važnom izdanju ugledne izdavačke kuće Taschen The History of Graphic Design (autor: Jens Müller). U drugom svesku knjige među 120 biografija najvažnijih svjetskih grafičkih dizajnera iz razdoblja od 1960-ih do danas, jedna od duplerica posvećena je Mihajlu Arsovskom.
Mihajlo Arsovski je dobitnik je Nagrade za životno djelo Hrvatskog dizajnerskog društva 2008. godine, te Nagrade Vladimir Nazor za životno djelo 2019. godine.
Koraljka Vlajo, viši kustos, voditeljica Zbirke grafičkog dizajna i Zbirke produkt dizajna