MUO na Festivalu znanosti u TMNT

Muzej za umjetnost i obrt sudjelovao na 17. Festivalu znanosti u Tehničkom muzeju s radionicom i prezentacijom na temu Irizacija.

Više o festivalu

http://tehnicki-muzej.hr/hr/festival-znanosti/2019/

Sažetak

Iridescencija (lat. iris, genitiv iridis < grč. ἶρıς: duga + [fluore]scencija) ili irizacija je pojava koju oko percipira kao uzorke koji se prelijevaju u spektralnim bojama. Nastaje interferencijom valova svjetlosti reflektiranih s donje i gornje strane jednog ili više (polu)transparentnih slojeva, te ovisi o poziciji promatrača, odnosno kutu promatranja ili kutu upadne zrake svjetla.

Poznato je da je bijela svjetlost sastavljena od kontinuiranog niza svih boja vidljivog spektra. To najjasnije možemo vidjeti kada svjetlost prolazi kroz optičku prizmu. Svaka boja prizmu napušta prateći svoju jedinstvenu valnu duljinu, zbog čega se svjetlost razlaže na dugine boje. Boju predmeta određuje apsorpcija, odnosno refleksija valnih duljina određenog dijela spektra karakterističnog za predmet. Svaka kromatska površina reflektira jedan dio elektromagnetskog spektra, dok su preostalo zračenje apsorbira. Kada bijela svjetlost prolazi kroz tanki prozirni film (sloj ili premaz), dio svjetlosti se reflektira od gornje površine filma, a dio od površine ispod jednog ili više slojeva. Kada se reflektirane zrake spoje (konstruktivna interferencija) stvaraju efekt iridescencije.

Iridescencija je prisutna u prirodi – može se vidjeti na nekim mineralima, perju nekih ptica, kukaca, riba, školjki, te prirodnim fenomenima. S obzirom da izaziva senzaciju u vizualnom sustavu, jedna je od perceptivnih pojava koje su izazvale interes kod primijenjenih umjetnika. Poseban poticaj za stvaranje efekta irizacije dalo je rimsko staklo na kojem su se, zbog dugog boravka pod zemljom, stvorile tanke ljuskice na površini koje rezultiraju prelijevanjem boja. Umjetik i dizajner Louis Comfort Tiffany (1848-1933), sin osnivača vodeće svjetske draguljarske firme, zaslužan je za patent proizvodnje iriziranog stakla (favrile). U proizvodnji stakla i keramike nastaje tretiranjem površine metalnim oksidima i izlaganjem kiselinskim parama. Danas i neki suvremeni proizvođači boja, pa čak i kozmetike, imaju u svojoj ponudi irizirane boje.

U sklopu prezentacije ćemo sa znanstvene strane objasniti zašto dolazi do iridescencije. Zatim ćemo predstaviti neke od predmete iz fundusa MUO, te primjere secesijske arhitekture i arhitektonske keramike iz projekta Art Nouveau Danube na kojima je vidljiva. Na kraju, na radionici ćemo i sami pokušati „uhvatiti“ dúgine boje na papiru.

Iva Meštrović, Petra Milovac, Marta Kuliš Aralica

Odgovori