O koncertu Ansambla Antiphonus

U Muzeju za umjetnost i obrt pod umjetničkom i dirigentskom palicom maestra Tomislava Fačinija, sinoć je izveden treći koncert iz tradicionalnog ciklusa Triade, koji jednakim žarom i pomnim programskim planom Ansambl Antiphonus redovito priređuje svojoj vjernoj zagrebačkoj publici.

Na programu su bili madrigali talijanskog skladatelja Carla Gesualda, znanog kao i Gesualda da Venose, ujedno i aristokrata, poznavatelja glazbe i glazbenih trendova, ekperimentatora mikrotonalnosti, umjetnika glazbenog pera, ali i čembala, gitare i lutnje.

Poseban gost iz Turske Görkem Şen, glazbenik izvan svake šablone i izumitelj unikatnog akustičnog instrumenta Yaybahar, koji spojem žica, opruga i bubnjeva stvara hipnotizirajući zvuk te dotiče sfere nadnaravnog zainteresirao je prisutnu publiku što zvukom, što izgledom instrumenta.

Foto: Vedran Benović

U Muzeju za umjetnost i obrt pod umjetničkom i dirigentskom palicom maestra Tomislava Fačinija, sinoć je izveden treći…

Publiée par MUO – Muzej za umjetnost i obrt / Museum of Arts and Crafts sur Mercredi 6 mars 2019


5.3.2019. / 20 sati / Muzej za umjetnost i obrt 

Diagnosis

Gesualdo da Venosa: Madrigali

feat. Görkem Şen, yaybahar (TR)

Povijest bolesti:

Ime: Carlo Gesualdo, knez Venose i grof Conze

Rođen: 8. ožujka 1566.

Zanimanje: aristokrat, znalac glazbe i poznavatelj glazbenih trendova, eksperimentator mikrotonalnosti, umjetnik glazbenog pera, ali i čembala, gitare i lutnje, ubojica iz strasti i flagelant.

Obiteljska anamneza: uobičajene bolesti plave krvi. (Bilješka: ujak svetac, div protureformacije, sv. Karlo Boromejski, koji je i sam cijenio glazbu toliko da je dao potpisati nabožne tekstove pod sve prvijence tekućih madrigalskih top lista kao sredstvo evangelizacije).

Pacijent pokazuje ekscesno ponašanje, partikularne interese, samodopadnost i pojačanu senzibilnost istovremeno, do razmaženosti istančan ukus i osebujan stil.

Do sada nije prebolio: bračnu nevjeru (nalaz patologa: i to u tolikoj mjeri, da se nakon broja smrtonosnih uboda koje je oboma podijelio, a koji svakako nadilaze uobičajene sume u stanju afekta, vratio u sobu da se uvjeri jesu li prijestupnici sigurno mrtvi. Nalaz sociomuzikologa:  … da je i drugu ženu otjerao od sebe, iskoristivši pritom njene veze da se involvira u plodnu i inovativnu glazbenu scenu njezine rodne Ferrare, ali i prenese dobar dio te atmofere u samoću svog dvora, angažirajući vrhunske glazbenike da bi čuo svoja djela u idealnim uvjetima. Nalaz psihomuzikologa:  … vjerojatno mučen krivnjom, jalova krila i osamljen, naložio je posebnom slugi da ga svakodnevno bičuje.

Pacijent se upućuje na daljnje izvedbe djela i dodatne pretrage.

-potpis nečitak-

 

Mnogi su glazbenici prilična suprotnost glazbi koju stvaraju ili tumače; Gesualdo je, međutim, bio, izgleda posve prožet istim duhom. Njegov je svojevrsni glazbeni autizam stvorio, kao školjka biser, nevjerojatno djelo; pomalo zastrašujuće, ali i sjajno. Autor glazbe koja je postala općim mjestom simptomatike manirizma, Carlo Gesualdo, volio je glazbu, a ljude baš i ne. Čak ni žene, iako je rođen 8. marta!

Komentirajući njegov opus, Aldous Huxley veli:

…“Najuzvišeniji Red prevladava čak i u rasulu. Cjelovitost je prisutna čak i u slomljenim komadićima. Možda i više nego u potpuno koherentnim djelima. Barem niste uljujani u osjećaj lažne sigurnosti nekim tek ljudskim, tek rukotvorenim poretkom. Tako, na neki način, i rasulo ima svoje prednosti. Ali to je, naravno, opasno, strahovito opasno. Zamislite da se ne možete vratiti natrag, izaći iz kaosa…“

Zbog preporučenog opreza pri konzumaciji, te mogućim nuspojavama, preporuča se uzimanje madrigala u kombinaciji s intermezzima na yaybaharu, instrumentu kojeg je zamislio i konstruirao Görkem Şen. I njega zanima uglavnom glazba, ali njome uglavnom blaži duhove i priziva jedinstvo čovjeka, neba i zemlje…

Ovom prilikom posebno zahvaljujemo Zagreb Yunus Emre Enstitüsü – Turskom kulturnom centru u Zagrebu.

Tomislav Fačini