Budite dio povijesti u utorak, 20. ožujka 2018. u 20 sati, u Muzeju za umjetnost i obrt – na posljednjem koncertu ovogodišnjih TRIADA:
Monteverdi: IV. knjiga madrigala
Antiphonus
Mohamed Abozekry, intermezzi na oudu
Mnogo je knjiga, ali je samo jedna IV. knjiga madrigala Claudia Monteverdija!
Uz nju je vezan jedan zgodan prijepor, posebno važan nama – sudionicima slobodnog i kritičkog društva što neopterećeno predrasudama kroči u svjetliju budućnost.
Od svih knjiga madrigala, ova je izazvala najveću pobunu konzervativnog dijela struke. U stereotipiziranom polaritetu ondašnje kulturne scene, istaknuo se Giovanni Maria Artusi u ulozi konzerve koja napada novitete i gestom čangrizava starca iskašljava žuč u prašnjavom tragu iza nezaustavljivog galopa povampirenog moderniteta europske glazbe.
Naravno, priča je sasvim drugačija… nimalo crno-bijela, i interesantna, i to ne samo glazbenicima.
Ono što je zgodno jest činjenica da je Monteverdi uveo, u svojem sljedećem izdanju, terminus technicus „seconda pratica“, čime je zaključio da novo vino ide u nove mijehove, a nova se glazba ne mjeri mjerilima stare… baš kao što su i frankoflamanske skladatelje podijelili u veteres i recentiores…, a u generaciji prije na ars novu i ars antiquu…, da ne govorimo o današnjici.
Ipak, Monteverdi nakon IV. knjige –NIJE ponovio eksperimentalni poduhvat koji dominira stranicama što ćete ih čuti na koncertu 20. ožujka u Muzeju za umjetnost i obrt. Buntovnik s mjerom je ipak izbjegao etiketu manirista (za razliku od Gesualda, Luzzaschija, Marenzija) i uvrstio se u red, ako ne akademika, a ono svakako klasika. Njegova prva nova zbirka u nizu odražava staložen pristup upravo onim temama koje su naišle na najžešću kritiku, a to je kontrola izražajnih sredstava i modernizama kao partikulariteta, koji ipak moraju funkcionirati u organizmu estetskog koncepta i poetike svjesne vremena prije i iza sebe, a posebno svog vlastitog vremena i ljudi koji ga čine.
Tomislav Fačini