Koncert Cristoforium 10.12.2017. / 20 h

Ciklus koncerata Cristoforium

Muzej za umjetnost i obrt
Trg Republike Hrvatske 10, Zagreb

U novu, treću sezonu ciklusa na povijesnim klavirima-CRISTOFORIUM ulazimo nastupom DANIJELA i LJUBOMIRA GAŠPAROVIĆA, osnivača i voditelja umjetničke organizacije CRISTOFORIUM i svih njenih događanja! U utorak, 10. listopada 2017. godine s početkom u 20 sati u  NOVOM prostoru – Muzeju za umjetnost i obrt, Gašparovići će izvesti djela A. Sorkočevića, W. A. Mozarta i F. Schuberta na fortepijanu graditelja CONRADA GRAFA iz 1835. godine, iz dvora Trakošćan, kojeg ćemo posebno predstaviti prije koncerta!
Također je moguć upis pretplata na blagajni Muzeja za umjetnost i obrt na dan koncerta za cikluse Cristoforium i Pleyel Svetislava Stančića!
Ne propustite biti djelom čarobnog svijeta povijesnih klavira treću sezonu za redom!

Program:

A. Sorkočević: Sonata u F-duru
W. A. Mozart: Sonata u B-duru, KV 358

F. Schubert: Allegro u a-molu, D.947 («Lebensstürme)
F. Schubert: Rondo u A-duru, D.951
Danijel & Ljubomir GAŠPAROVIĆ, fortepiano četveroručno
Fortepiano: Conrad Graf, 1835.
Umjetnički voditelj: Danijel Gašparović
Ulaznice: 60 kn
* za učenike, studente, umirovljenike i grupe: 30 kn
Ulaznice je moguće kupiti na blagajni Muzeja za umjetnost i obrt (Trg Republike Hrvatske 10, Zagreb) ili rezervirati upitom organizatoru: cristoforium@gmail.com i 099/8302-875 (Danijel Gašparović) cristoforium@gmail.com i 099/8302-875 (Danijel Gašparović)


Ciklus CRISTOFORIUM
treća koncertna sezona ciklusa na povijesnim klavirima

O ciklusu:

Ciklus Cristoforium pokrenuli su voditelji Umjetničke organizacije Cristoforium, Danijel i Ljubomir Gašparović 2015. godine kao novitet u glazbenoj ponudi grada Zagreba te kulturno-turističku atrakciju koja je od samog početka naišla na odobravanje struke i podršku mnogobrojne publike i medija. Posebnost ovog koncertnog ciklusa jest upravo težnja da se hrvatskoj javnosti predstave jedinstveni instrumenti s tipkama prvenstveno iz Zbirke klavira Danijela i Ljubomira Gašparovića, najveće i najvrijednije privatne zbirke povijesnih klavira u Hrvatskoj na kojima nastupaju vodeća svjetska imena povijesno obaviještenog izvodilaštva. Ciklus je koncipiran u četiri koncerta po sezoni, što se pokazalo vrlo prihvaćenim od strane publike. Tako su u prve dvije sezone, koje su se održale u Maloj dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda nastupili Ljubomir Gašparović, jedan od svega nekoliko hrvatskih umjetnika koji aktivno svira na povijesnim klavirima, uvažena sopranistica Vlatka Oršanić, belgijski duo Jan Vermeulen&Veerle Peeters, legendarni američki fortepijanist Malcolm Bilson, hrvatsko-austrijski duo klarinetist Georg Riedl i fortepijanist Hrvoje Jugović, jedan od najtraženijih fortepijanista i čembalista današnjice Andreas Staier te Viviana Sofronitsky, koja je nastupila na čak pet kopija slavnih povijesnih klavira iz različitih razdoblja u izradi Paula McNultyija, najboljeg graditelja «klonova» povijesnih klavira na svijetu, koji je i osobno došao u Zagreb tom prigodom i održao predavanje. Uz koncerte, u sklopu ciklusa Cristoforium redovito su organizirane i održavane majstorske radionice i predavanja za studente, učenike i profesore od strane eminentnih umjetnika koji su dolazili u Zagreb.

U trećoj sezoni iznimno se radujemo novom domu a ujedno i sjajnom koncertnom prostoru u koji će se ciklus Cristoforium smjestiti – atrij Muzeja za umjetnost i obrt. Koncerti koji nas očekuju u novoj sezoni su nastup fortepijano dua Danijela i Ljubomira Gašparovića na trakošćanskom fortepijanu graditelja Conrada Grafa iz 1835. godine, koji je svoje zagrebačko predstavljanje doživio upravo u atriju Muzeja za umjetnost i obrt 2008. godine, nakon temeljite restauracije – ujedno prve restauracije povijesnog klavira u Hrvatskoj, a koju je realizirao Ljubomir Gašparović, nakon čega će recital održati eminentna talijanska fortepijanistica Stefania Neonato. Početkom nove 2018. godine slavni danski bariton Bo Skovhus uz austrijskog pijanista i dirigenta Stefana Vladara izvest će fantastični ciklus pjesama Franza Schuberta objedninjen pod nazivom Zimsko putovanje, dok će sezonu u travnju zaključiti jedinstveni ruski pijanist Nikolai Demidenko.

Koncerti:

10.10. 2017.
Danijel i Ljubomir Gašparović, fortepiano
fortepiano: Conrad Graf, 1835.

A. Sorkočević, W. A. Mozart, F. Schubert

Hrvatski pijanisti Danijel i Ljubomir Gašparović, vlasnici najvrijednije i najveće privatne zbirke povijesnih klavira u Hrvatskoj ujedinit će se za instrumentom slavnog graditelja Conrada Grafa iz 1845. godine, iznimno vrijednom i rijetkom fortepijanu kojeg će publici predstaviti kroz razgovor i reprezentativnim glazbenim programom.

10.12. 2017.
Stefania Neonato, fortepiano (Italija)
fortepiano: Karl Schmidt, 1840.

W. A. Mozart, J. Haydn, R. Schumann, F. Schubert

Talijanska fortepijanistica i predavačica na Cornell University u SAD-u Stefania Neonato jedna je od najcijenjenijih imena povijesno obaviještenog izvodilaštva, a nastupala je na gotovo svim važnijim festivalima rane glazbe u Europi i SAD-u. Doktorski stupanj dobila je upravo na Cornell University na temu povijesno obaviještenog izvodilaštva.

27.1.2018.
Bo Skovhus, bariton (Danska)
Stefan Vladar, fortepiano (Austrija)

F. Schubert: Winterreise

Bo Skovhus i Stefan Vladar čine jedinstveni duo prepoznat po svim velikim pozornicama svijeta po izvedbama koje se pamte. Obojica solisti sa svjetskim karijerama u svojim poljima, spojeni u dugogodišnji iznimno uspješni duo plasirali su se u sam vrh izvođenja popijevki, a za nastup u ciklusu Cristoforium izvest će remek djelo Franza Schuberta, rijetko izvođeno u Hrvatskoj – ciklus popijevki pod nazivom Zimsko putovanje.

5.4.2018.
Nikolai Demidenko, fortepiano
fortepiano: C. Bechstein, 1869.

F. Schubert, F. Chopin

Dobitnik nagrade Gramophone i po mnogima najbolji živući interpret Chopinovih djela, slavni ruski pijanist Nikolai Demidenko za svoj zagrebački recital odabrao je upravo valcere i mazurke «pjesnika klavira» – Fryderyka Chopina!

DANIJEL & LJUBOMIR
GAŠPAROVIĆ
klavir četveroručno

PROGRAM:

A: Sorkočević: Sonata za klavir četveroručno u F-duru

Allegro
Adagio
Rondo alla Schiava

W. A. Mozart: Sonata za klavir četveroručno u B-duru, KV 358

Allegro
Adagio
Molto presto


F. Schubert: Allegro u a-molu, D.947 («Lebensstürme)

F. Schubert: Rondo u A-duru, D.951

Klavir: Conrad Graf, 1835.

DANIJEL GAŠPAROVIĆ (Zagreb, 1988.) diplomirao je u razredu Ljubomira Gašparovića, a magistrirao u razredu Đorđa Stanettija na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu. Usavršavao se na University for music and performing arts u Pečuhu (Mađarska) u razredu Csabe Királya. Dobitnik je državnih, međunarodnih i dekanovih nagrada, a bio je i stipendist Grada Zagreba.
Samostalno i kao komorni glazbenik nastupao je na Hvarskim ljetnim igrama, Vinkovačkim jesenima, u ciklusu Fortissimo possibile i glazbenom projektu Glazbena paleta u Zagrebu, na festivalima Nei Suoni dei Luoghi u Italiji, Musica Maxima i Svibanjskim glazbenim večerima u Šibeniku, Ohridskom letu i Esenskim glazbenim večerima u Makedoniji, koncertima u Ljubljani, festivalima u Dubrovniku, Lošinju i Zagrebu te mnogim drugima. Izvođački i organizacijski sudjelovao je u projektima poput 7u7za70, posvećenom životu i radu Dubravka Detonija, integralnim izvedbama Debussyjevih Preludija, koncertu u povodu dvadeset godina Zagrebačkih dječaka u Muzeju Mimari. Također, aktivno nastupa u Hrvatskom društvu književnika te na otvorenjima Hrvatskih književnih večeri kao i na mnogim drugim projektima.
Nastupio je i organizacijski sudjelovao na izložbi klavira nazvanoj Deset klavira u Muzeju za umjetnost i obrt 2012. godine, izvodeći djela Schuberta i Saint-Saënsa. Od 2009. do 2014. godine sudjelovao je u organizaciji i vođenju ciklusa koncerata studenata Muzičke akademije u Zagrebu Virtuoso. Aktivno se bavi organizacijskim i producentskim poslom pa je tako surađivao na zajedničkim projektima sa Koncertnom dvoranom Vatroslava Lisinskog, HRT-om, Hrvatskim društvom glazbenih umjetnika, gradom Zagrebom, Austrijskim kulturnim forumom, brojnim ambasadama i ostalim partnerima. Surađivao je s eminentnim orkestrima i dirigentima poput Zagrebačkog omladinskog komornog orkestra pod vodstvom Zlatana Srzića, Zagrebačkim solistima pod vodstvom Roberta Lehrbaumera i drugih. Aktivno se usavršavao na seminarima eminentnih umjetnika (Peter Eicher, Karl-Heinz Kämmerling, Eugen Indjic, Snežana Anastasova Čadikovska, Boris Romanov, Ruben Dalibaltayan).
Sudjelovao je na brojnim televizijskim i radijskim snimanjima (Dobro jutro, Hrvatska, Hrvatska uživo, Zdravko Šljivac predstavlja, Maja, Svijet glazbe, Klasična večer zagrebačkih šišmiša, Od podija do podija, Od portreta do portreta, Svijet glazbe, Subotnja matineja i druge). Dobitnik je Dekanove nagrade 2010. godine, a tijekom studija bio je stipendist grada Zagreba.
Redovito nastupa s mladim umjetnicima poput sopranistice Tanje Ruždjak i baritona Matije Meića, kao i s Nikolom Kosom u klavirskom duu Kos-Gašparović i Krešimirom Starčevićem u klavirskom duu Gašparović-Starčević.
Dobitnik je Nagrade za najbolju umjetničku suradnju na Tribini Darko Lukić 2016. godine.
Profesor je klavira na Školi za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću u Zaboku, izvršni i umjetnički voditelj Umjetničke organizacije Cristoforium te direktor i osnivač tvrtke CristoforiumArt za menadžment umjetnika i usluge u kulturi, koja zastupa neke od najuvaženijih domaćih i svjetskih umjetnika.

LJUBOMIR GAŠPAROVIĆ (Zagreb, 1951.) diplomirao je klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u razredu Ive Mačeka, a usavršavao se u razredu Alda Ciccolinija u Parizu. Magistrirao je u razredu Vladimira Krpana, a sviranje na povijesnim glazbalima učio je kod njemačke umjetnice Edith Picht-Axenfeld. Vrlo je aktivan kao solist i komorni glazbenik, djelovao je u klavirskom duu s Eminom Armanom te u Hrvatskom klavirskom triju. Kao solist je nastupio sa svim hrvatskim orkestrima pod ravnanjem mnogih uglednih dirigenata. Dobitnik je brojnih nagrada, među kojima se ističu Svetislav Stančić i Milka Trnina.
Ostvario je brojne snimke za radijske postaje i snimio više nosača zvuka.
Posebno se angažirao u revitalizaciji i revalorizaciji hrvatske glazbene baštine (Ferdo Livadić, Božidar Kunc). Praizveo je i snimio brojna djela hrvatskih autora, među kojima su neka i njemu posvećena. Tijekom 1993. inicirao je osnivanje Društva Albert Schweitzer, s ciljem promicanja izvodilaštva na povijesnim instrumentima.
Kao predsjednik Društva osmislio je i prvi komorni ciklus na povijesnim glazbalima u Hrvatskoj. Vlasnik je zbirke povijesnih klavira, jedinstvene na ovim prostorima, koje sam restaurira. Restaurirao je klavir Conrad Graf koji se nalazi u dvorcu Trakošćan, što je bila prva restauracija povijesnog klavira u Hrvatskoj. Redoviti je profesor klavira u trajnom zvanju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i ravnatelj Umjetničke organizacije Cristoforium.

O klaviru:

KLAVIR CONRADA GRAFA, Beč 1835. g. IZ DVORA TRAKOŠĆAN

Conrad Graf (Riedlingen 1782. – Beč 1851.) najpoznatiji je i jedan od najznačajnijih bečkih graditelja klavira prve polovice 19.stoljeća. Kako znamo da je u to vrijeme samo u Beču djelovalo više od 300 graditelja klavira, jasno je koliko je teško bilo postići takav status. Koliko su (ako uzmemo u obzir samo kvalitetu i način izrade) njegovi klaviri bili savršeno izrađeni, govori podatak da je od otprilike 2500 klavira koji su izašli iz njegove radionice/tvornice, u svijetu danas sačuvano svega sedamdesetak klavira. O ljepoti zvuka govori podatak da su Grafove klavire posjedovali L. van Beethoven te Robert i Clara Schumann, a na njima su koncertirali Frederic Chopin i Franz Liszt, da spomenemo samo najpoznatije skladatelje i pijaniste devetnaestog stoljeća koji su izuzetno cijenili Grafove klavire.

U Hrvatskoj se nalaze, koliko je sada poznato, dva Grafova klavira: jedan u Dvoru Trakošćan i jedan u Muzeju Slavonije u Osijeku. S organološkog i svakog drugog gledišta „trakošćanski Graf“ je puno vrijedniji jer je „osječki“ prerađen u 19. stoljeću.

Trakošćanski Graf (w.n. 1926) izrađen je 1835. godine, u vrijeme kad je Conrad Graf na vrhuncu svoje karijere te je najvrijedniji i najljepši „romantični“ klavir sačuvan u Hrvatskoj.
I u svjetskim razmjerima ovaj je klavir izniman raritet jer je iz tog vremena sačuvano samo nekoliko Grafovih klavira u različitim stanjima. Za sličan (ili vjerojatnije identičan jer je Graf rijetko mijenjano svoje graditeljske koncepcije) klavir, Graf je te iste 1835. godine dobio Zlatnu medalju za gradnju klavira na Prvoj sveaustrijskoj izložbi industrijskih proizvoda održanoj u Beču, što mu je učvrstilo ugled koji je do tada imao.

Danas taj Grafov klavir resi Glazbeni salon Dvora Trakošćan. Kako je klavir bio u vrlo lošem stanju i u velikoj mjeri uništen, 2008. godine restaurirali su ga Ljubomir Gašparović i Albrecht Czernin po suvremenim principima restauratorske prakse, kojima je osnovni cilj sačuvati izvorne podatke. Istovremeno restauratorsko – rekonstrukcijskim postupcima klavir je osposobljen za sviranje pa se na njemu povremeno održavaju koncerti.

Odgovori