Otvorena izložba Vedute Venecije iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo

U Muzeju za umjetnost i obrt otvorena je izložba

 Vedute Venecije iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo

  Djela venecijanskih majstora vedute
prvi put izložena u Hrvatskoj
 

Canaletto, Guardi, Marieschi i van Lint stigli u zagrebački Muzej za umjetnost i obrt

Zagreb, 25. rujna 2017. – Izložba Vedute Venecije iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo svečano je otvorena u Muzeju za umjetnost i obrt.
Slike Canaletta, Guardija, Marieschija i van Linta stigle su iz Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari, jedne od najljepših baroknih palača u Vicenzi.
Ova četiri umjetnička djela iz razdoblja baroka bit će izložena do 29. listopada 2017. u dvoranama stalnog postava Muzeja za umjetnost i obrt, čime se projekt Ljeto baroka u MUO produžuje s prvim danima jeseni.

Zahvaljujući dugogodišnjoj partnerskoj suradnji s Privrednom bankom Zagreb, članicom Grupe Intesa Sanpaolo, Muzej za umjetnost i obrt ovom izložbom na najljepši mogući način zaokružuje predstavljanje velikih slikarskih imena talijanskog baroka od Caravaggia, Guercina, Tiepola, Piazzette, Marca i Sebastina Riccija do Canaletta i Guardija.

Izložbu je otvorio gradonačelnik Grada Zagreba Milan Bandić, a pozdravne govore održali su: Miroslav Gašparović, ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt, Božo Prka, predsjednik Uprave Privredne banke Zagreb, Gian Maria Gros-Pietro, predsjednik Intese Sanpaolo i Ivica Poljičak, državni tajnik u Ministarstvu kulture.

Na izložbi Vedute Venecije predstavljamo slikarska ostvarenja četvorice majstora ovog žanra koje dolaze iz Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari u Vicenzi. Riječ je o izuzetnoj zbirci venecijanskog baroknog slikarstva, u kojoj se uz slike predstavljene zagrebačkoj publici čuvaju i remek djela Tiepola, Pietra Longhija i drugih velikana tog razdoblja, te fascinantne zbirke starogrčkih vaza i ruskih ikona. Ove sjajne zbirke i sama barokna palača Leoni Montanari dio su velikog kulturnog projekta banke Intesa Sanpaolo naziva Progetto Cultura, u koji su među ostalim uključene Gallerie d’Italia – Piazza Scala u Milanu u kojoj su predstavljeni talijanski umjetnici devetnaestog i dvadesetog stoljeća te Gallerie d’Italia – Palazzo Zevallos Stigliano u Napulju, gdje je izloženo posljednje Caravaggiovo remek djelo Mučeništvo Sv. Ursule te djela umjetnika s juga Italije od sedamnaestog do dvadesetog stoljeća.

Gian Maria Gros-Pietro, predsjednik Intese Sanpaolo, povodom svojeg prvog posjeta Hrvatskoj i otvorenja izložbe, naglasio je sljedeće: “Iznimno se ponosim time što donosim četiri umjetnička djela koja pripadaju Zbirci umjetnina Intese Sanpaolo iz Palazzo Leoni Montanari u Vicenzi u zagrebački Muzej za umjetnost i obrt. Intesa Sanpaolo posluje u zemljama bogate kulturne baštine i vjerujem da su kulturne aktivnosti sredstvo njegovanja prijateljskih odnosa diljem zajednica, te da se ulaganjem u kulturu potiče društveni napredak i podupire gospodarski rast”.

Kultura je vrijednost, a vrijednost je rast.

Gian Maria Gros-Pietro

Miroslav Gašparović, ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt rekao je: “Izložba Vedute Venecije je kruna višegodišnje suradnje Muzeja za umjetnost i obrt i Privredne banke Zagreb, članice Grupe Intesa Sanpaolo, zahvaljujući kojoj su u Zagrebu i Hrvatskoj predstavljena djela četvorice venecijanskih majstora veduta, velikog Canaletta i Francesca Guardija, te također vrsnih slikara Marieschija i van Linta. Ova izložba slikarskih ostvarenja istaknutih majstora vedutističkog žanra rezultat su dugogodišnje suradnje dviju institucija zahvaljujući kojoj su u proteklih nekoliko godina hrvatskoj publici u Muzeju za umjetnost i obrt predstavljeni najznačajniji talijanski barokni slikari, počevši od Caravaggia i njegovog remek djela Večera u Emausu iz milanske Pinakoteke Brera, preko ponajboljih slika drugoga velikana talijanskog baroka Il Guercina, do ovogodišnjeg zahtjevnog izložbenog projekta kojim su u Muzej dopremljena djela Sebastiana Riccija, Giambattista Piazzete veličanstvenog Giambattista Tiepola te desetak drugih vrhunskih slikara venecijanskog kasnog baroka predstavljenih na izložbi Barokni sjaj Venecije Tiepolo i suvremenici“.

Božo Prka, predsjednik Uprave PBZ-a rekao je: “Ponosni smo što Privredna banka Zagreb (PBZ) kao članica Intesa Sanpaolo Grupe zajedno s Muzejom za umjetnost i obrt, našim dugogodišnjim partnerom u brojnim projektima sudjeluje u organizaciji ove izložbe koja za nas ima poseban značaj. Za istaknuti je da je inicijativa za izložbom ovih slika iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo proistekla osobno od prof. Gian Maria Gros-Pietra, predsjednika Intese Sanpaolo koji svom prvom posjetu Hrvatskoj, na ovaj način, želi dati kulturno obilježje donoseći tako u Zagreb i dio talijanske kulturne baštine.
S velikim smo entuzijazmom prihvatili ovu hvalevrijednu inicijativu zajedno s MUO i vjerujemo da je ovo početak jednog novog vida suradnje u nastavku predstavljanja talijanske umjetnosti našoj domaćoj publici. S obzirom da umjetnost ima posebnu moć i na najbolji način povezuje ljude stoga će zasigurno i ovaj kulturni događaj kojem danas svjedočimo pridonijeti daljnjem razvoju i unapređenju već dobrih odnosa između dviju zemalja – Italije i Hrvatske”.

“Izložba Vedute Venecije iz zbirke umjetnina Intese Sanpaolo predstavlja četiri rada četvorice vrsnih vedutista od kojih je zasigurno najveći i najpoznatiji Giovanni Antonio Canal, poznatiji pod imenom Canaletto predstavljen slikom Capriccio sa gotičkom crkvom i lagunom koja je nastala 1720./21., u vrijeme njegove suradnje sa Lucom Carlevarijsom kod kojega je Canaletto učio i radio nakon povratka iz Rima 1719. U razdoblju nastanka ove slike Canaletto je već nadišao svog učitelja i stvorio svoj specifičan „topografski“ stil koji će ga karakterizirati do kraja veličanstvene karijere.
Canaletto je bio i vrstan grafičar te je tijekom godina stvorio veliki broj grafika prema svojim slikama koje su u 18. stoljeću bile vrlo popularne diljem Europe te poslužile mnogim slikarima kao poticaj i nadahnuće za stvaranje njihovih veduta Venecije. Jedan od njih bio je i Hendrik Frans van Lint zvan Lo Studio, slikar flamanskog porijekla stacioniran u Rimu gdje je stvorio vrlo respektabilnu reputaciju. Njegova veduta koju predstavljamo Crkva della Salute sa Puntom della Dogana, upravo je nastala prema nekom od Canalettovih grafičkih predložaka ili prema nekoj od slika koje je van Lint vidio u Rimu, a koliko je poznato, ovaj umjetnik nije nikada boravio u Veneciji.
Veduta Canal Grande s Rivom del Vin i del Carbon djelo je uglednog venecijanskog vedutista prve polovine 18. stoljeća Michelea Marieschija koji jestvarao pod utjecajem velikog Canaletta, ali je ipak uspio osigurati i svoju umjetničku prepoznatljivost, što se može uočiti i na ovoj slici i motivu koji je već na svoj način interpretirao Canaletto; Marieschi međutim širi kadar i na svoj osoban način interpretira taj toliko popularan i već tada naizgled „potrošen“ motiv.
Slika Francesca Guardija, Trg sv. Marka prema crkvi sv. Geminiana, zrelo je djelo ovog slikarskog velikana koji potpuno ravnopravno stoji uz bok Canalettu. Ono što je razvidno i na ovoj slici jest potpuno različit pristup slikarstvu ove dvojice umjetnika: dok je Canaletto težio što većoj realnosti, Guardi kreće, gotovo bi se reklo, u pravcu impresionizma.
Njegov način slikanja „dodirom“ (pittura di toco) omogućio mu je stvaranje „impresionističkog“ dojma, ali i isticanje među brojnim vedutistima Venecije tog vremena. Motiv slike je Piazza San Marco kakvu danas ne poznajemo koja bilježi stanje prije nastanka cijelog kompleksa Procuratoria Novissima, otkrivajući nam duh Venecije koje više nema”. (M. Gašparović, 2017.)
Umjetnička djela iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo:

Canaletto
(Venecija 1697. – 1768.)
Capriccio s gotičkom crkvom i lagunom, oko 1720.-21.
ulje na platnu, 118,3 x 147,6 cm
Zbirka umjetnina Intese Sanpaolo
Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari, Vicenza

Francesco Guardi
(Venecija 1712. – 1793.)
Trg sv. Marka prema crkvi sv. Geminiana, oko 1775. – 1780.
ulje na platnu, 81,7 x 125 cm
Zbirka umjetnina Intese Sanpaolo
Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari, Vicenza

Michele Marieschi
(Venecija 1710. – 1744.)
Veduta Canal Grande s Rivom del Vin i del Carbon, oko 1730.-1735.
ulje na platnu, 55,5 x 83 cm
Zbirka umjetnina Intese Sanpaolo
Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari, Vicenza

Hendrik Frans van Lint
(Antwerpen 1684. – Rim 1763.)
Veduta Crkva della Salute s Puntom della Dogana, oko 1750.
ulje na platnu, 46,5 x 71,5 cm
Zbirka umjetnina Intese Sanpaolo
Gallerie d’Italia – Palazzo Leoni Montanari, Vicenza

O slikarima:
Canaletto (Venecija, 1697. – 1768.)
Giovanni Antonio Canal, zvan Canaletto, jedan je od najpoznatijih vedutista baroka, poznat po svojim vještim prikazima atmosfere. Na njegov rad utjecali su nizozemski slikari aktivni u to vrijeme u Rimu, posebno Gaspar van Wittel, ali i Luca Carlevarijs, jedan od najznačajnijih pejzažnih slikara Veneta i navodno, Canalettov rival. Svoj uspjeh dugovao je velikim dijelom britanskim turistima koji su ga zasipali narudžbama veduta koje su potom poput suvenira nosili doma, što je naposljetku i potaknulo slikara da se 1746. godine preseli u Englesku. Slikar nevjerojatno bogatog opusa, smatra se da je napravio preko pet stotina slika, te brojne crteže i bakropise. Canalettov snažan utjecaj na nadolazeće generacije pejzažnih slikara posebno se vidi u djelima Michelea Marieschija, Bernarda Bellotta i Francesca Guardija.

Francesco Guardi (Venecija, 1712. – 1793.)
Francesco Guardi bio je uz Canaletta i Bernarda Bellotta jedan od najistaknutijih venecijanskih slikara pejzaža 18. stoljeća. Guardi dolazi iz obitelji umjetnika, a tijekom svog života ostao je u sjeni starijeg brata Giovannija Antonija. Tek nakon smrti svog brata okreće se slikama pejaža (vedutama) kojima se i proslavio, pored capriccija i bakropisa. Njegove rane vedute snažno su se oslanjale na Canaletta, dok u zrelijim radovima veću pažnju pridaje raspoloženju slike, a manje detaljima. Ovaj stil, karakterističan po slobodnijim potezima kistom i upotrebi sfumata, kasnije je privukao pažnju impresionista u devetnaestom stoljeću.

Michele Marieschi (Venecija, 1710. – 1744.)
Michele Marieschi, pejzažni je slikar i grafičar iz prve polovine 18. stoljeća u Veneciji. Poznat je po svojim capriccijima po uzoru na Marca Riccija i Lucu Carlevarijsa, te vedutama inspiriranim Canalettovim slikama. Godine 1741. objavio je svezak s nizom veduta i autoportretom pod nazivom Magnificentiores selectioresque urbis Venetiarum prospectus.

Hendrik Frans van Lint (Antwerpen, 1684. – Rim, 1763.)
Hendrik Frans van Lint, zvan „Lo Studio”, pripadnik obitelji umjetnika podrijetlom iz Antwerpena, bio je najvjerniji sljedbenik Gaspara van Wittela i često je ponavljao učiteljeve kompozicije. Također, bio je pod utjecajem slikarstva Claudea Lorraina, od kojeg se razlikuje svojim modernijim i arheološkim viđenjem krajolika, bliskom ishodima klasicizma, što će biti važno za pojavu objektivnog realizma 19. stoljeća. Van Lint, autor malih i velikih veduta Rima i okolice, Venecije, Napulja, Ligurije, Firence, bio je slikar znatne suptilnosti izvedbe, iako nedostatne inspiracije, kojeg su u svojim zbirkama imale važne rimske obitelji poput Colonna, Altovitijevih, Sacchettijevih, ali i europski plemići (osobito francuski i poljski) koji su prolazili kroz Vječni Grad.

Prilog: Progetto Cultura Intesa Sanpaolo

 

Odgovori