Vedute Venecije

Vedute Venecije

Iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo


Ne propustite! Zadnji vikend izložbe Vedute Venecije iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo

Posjetite MUO ovu subotu i nedjelju i iskoristite još samo dva dana jedinstvene prilike za uvid u neprocjenjiv fundus djela predstavnika venecijanskog baroka koja su u Zagreb stigla iz Gallerie d’Italia! Izložba Vedute Venecije iz Zbirke umjetnina Intese Sanpaolo na kojoj prvi puta u Hrvatskoj možete vidjeti slikarska ostvarenja venecijanskih majstora veduta Canaletta, Guardija, Marieschia  i van Linta, otvorena je još samo ovaj vikend!


Muzej za umjetnost i obrt jedna je od najstarijih i najvažnijih hrvatskih  kulturnih ustanova, a Privredna banka Zagreb, članica Grupe Intesa Sanpaolo jedna od najvećih i najprestižnijih bankarskih institucija u Hrvatskoj  koja je već desetljećima u kulturnom prostoru prepoznata po opredijeljenosti  i sustavnom djelovanju kroz programe pružanja potpore u projektima  predstavljanja hrvatske nacionalne baštine, ali isto tako i predstavljanju svjetske a posebno talijanske baštine hrvatskoj publici.

Izložba Vedute Venecije kruna je višegodišnje suradnje Muzeja za umjetnost i obrt i Privredne banke Zagreb i Intese Sanpaolo, zahvaljujući kojoj u Zagrebu i Hrvatskoj možemo predstaviti djela četvorice venecijanskih majstora veduta, među kojima i onih najvećih – Canaletta i Francesca Guardija,  ali i nešto manje poznatih, ali zaista vrsnih slikara Michelea Marieschija i Hendrika Fransa van Linta. Izložba slikarskih ostvarenja istaknutih majstora vedutističkog žanra, ujedno rezultat dugogodišnje suradnje dviju institucija zahvaljujući kojoj su u proteklih nekoliko godina hrvatskoj publici u Muzeju za umjetnost i obrt predstavljeni najznačajniji talijanski barokni slikari, počevši od Caravaggia i njegovog remek djela Večera u Emausu iz milanske Pinakoteke Brera, preko ponajboljih slika drugoga velikana talijanskog baroka Il Guercina, do ovogodišnjeg zahtjevnog izložbenog projekta  kojim su u Muzej dopremljena  djela Sebastiana Riccija, Giambattista Piazzete veličanstvenog Giambattista Tiepola te desetak drugih vrhunskih slikara venecijanskog kasnog baroka predstavljenih na izložbi Barokni  sjaj Venecije.

Na izložbi Vedute Venecije predstavljamo slikarska ostvarenja majstora ovog žanra koje dolaze iz Gallerie d’ItaliaPalazzo Leoni Montanari u Vicenzi. Riječ je o izuzetnoj zbirci venecijanskog baroknog slikarstva, u kojoj se uz slike predstavljene zagrebačkoj publici čuvaju  i remek djela Tiepola (trenutno na posudbi u petrogradskom Ermitažu), Pietra Longhija i drugih velikana tog razdoblja, te fascinantne zbirke starogrčkih vaza i ruskih ikona. Ove sjajne zbirke i sama barokna palača Leoni Montanari samo su dio velikog kulturnog projekta banke Intesa Sanpaolo, u koji su među ostalim uključene Gallerie d’Italia – Piazza Scala u Milanu u kojoj su predstavljeni talijanski umjetnici devetnaestog i dvadesetog stoljeća te Gallerie d’Italia – Palazzo Stigliano u Napulju, gdje je izloženo posljednje Caravaggiovo remek djelo Mučeništvo Sv. Ursule.

Izložba Vedute Venecije iz zbirke umjetnina Intese Sanpaolo predstavlja četiri rada četvorice vrsnih vedutista od kojih je zasigurno najveći i najpoznatiji Giovanni Antonio Canal, poznatiji pod imenom Canaletto predstavljen slikom Capriccio sa gotičkom crkvom i lagunom koja je nastala 1720./21., u vrijeme njegove suradnje sa Lucom Carlevarijsom kod kojega je Canaletto učio i radio nakon povratka iz Rima 1719.  U razdoblju nastanka ove slike Canaletto je već nadišao svog učitelja i stvorio svoj specifičan „topografski“ stil koji će ga karakterizirati do kraja veličanstvene karijere. Canaletto je izuzetno mnogo slikao prizore iz života uronjenog u fantastičnu scenografiju Venecije, ali je isto tako često slikao i capricce, odnosno izmišljene vedute ili poglede, tako da je vrlo često u njegovu radu teško prepoznati što je zaista veduta – prikaz određenog realnog pogleda na neki dio grada i zbivanje na njemu ili što je neka njegova osobna maštarija odnosno capriccio. Ipak najveći dio njegova opusa nastao je alla natura (prema prirodi), kao što je na našoj slici riječ o zapravo vještoj kombinaciji njegovih različitih zapažanja i doživljaja prirode ukomponiranih u jednu sliku.

Canaletto je bio i vrstan grafičar te je tijekom godina stvorio veliki broj grafika prema svojim slikama koje su u 18. stoljeću bile vrlo popularne diljem Europe te poslužile mnogim slikarima kao poticaj i nadahnuće za stvaranje njihovih veduta Venecije. Jedan od njih bio je  i Hendrik Frans van Lint zvan Lo Studio, slikar flamanskog porijekla stacioniran u Rimu gdje je stvorio vrlo respektabilnu reputaciju. Njegova veduta  koju predstavljamo Crkva della Salute sa Puntom della Dogana upravo je nastala prema nekom od Canalettovih, grafičkih predložaka ili prema nekoj od slika koje je van Lint vidio u Rimu jer, koliko je poznato, ovaj umjetnik nije nikada boravio u Veneciji.

Veduta  Canal Grande s Rivom dell Vin i dell Carbon djelo je uglednog venecijanskog vedutista prve polovine 18. stoljeća Michelea Marieschija koji je, naravno, stvarao pod utjecajem velikog Canaletta, ali je ipak uspio osigurati i svoju umjetničku nišu, što se može uočiti i na ovoj slici motiva koji je već na svoj način interpretirao Canaletto; Marieschi međutim širi kadar i na svoj osoben način interpretira taj toliko popularan i već tada naizgled „potrošen“ motiv.

Slika Francesca Guardija Trg sv. Marka prema crkvi sv. Geminiana zrelo je djelo ovog slikarskog velikana koji potpuno ravnopravno stoji uz bok Canalettu. Ono što je razvidno i na ovoj slici jest potpuno različit pristup slikarstvu ove dvojice umjetnika: dok je Canaletto težio što većoj realnosti, Guardi kreće, gotovo bi se reklo, u pravcu impresionizma. Njegov način slikanja „dodirom“ (pittura di toco) omogućio mu je stvaranje „impresionističkog“ dojma, ali i isticanje među brojnim vedutistima Venecije tog vremena. Motiv slike je Piazza San Marco kakvu danas ne poznajemo koja bilježi stanje prije nastanka cijelog kompleksa Procuratoria Novissima, otkrivajući nam duh Venecije koje više nema.

Izložba Vedute Venecije zasigurno je sjajan primjer i potvrda dugotrajne plodonosne suradnje dviju institucija – Muzeja za umjetnost i obrt i Privredne banke Zagreb, rezultati koje su  omogućili predstavljanje vrhunskih umjetničkih djela tijekom niza godina, a vjerujemo da će se i u sljedećem razdoblju nastaviti  na istom nivou s istim intenzitetom.

 

Miroslav Gašparović

ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt, Zagreb